2012. július 14., szombat

A hatodik parancsolat: Ne ölj! (Kiv 20,13)


A Szentírásban a „Ne ölj!” parancsolat a tízparancsolaton belül a bibliai számozás szerint a hatodik; ugyan ebben a beosztásban találjuk a Heidelbergi Kátéban is. A Római Katekizmus esetében ötödik parancsolatként szerepel és ugyan ezt a beosztást követi Dr. Luther Márton Kis Kátéja is. Egy igen nagy horderejű és szerteágazó sugarú, több témát felölelő parancsolatról van szó, amelyet egyetlen cikk keretében érinteni lehet, kifejteni aligha.
Az emberi élet szent és kimondhatatlan érték, amelyet a teremtő Istentől kaptunk (vö. Jer 1,5; Zsolt 139,15-16), azt mástól szándékos, és megfontolt emberöléssel elvenni, vagy sajátmagunktól eldobni égbekiáltó bűn, amely Isten ítéletét mindenképpen, de a megfelelő állami hatóságok vizsgálatát és ítéletét is maga után vonja. A mindenható Isten többek között a bűn történelmének fékezésére adta az államot, amely hatóság indokolt esetben hatékonyan és a gyilkost megállítva léphet fel az emberi élet védelmében. Ezt az isteni rendelkezést a Teremtés könyvében találjuk meg, amelyet az Úr az özönvíz után adott az emberiségnek: „Aki embervért ont, annak ember ontsa ki a vérét, mivel Isten a saját képmására teremtette az embert (Ter 9,6; Szt. István Társulat kat. fordítása).”
            Azzal, hogy a gyilkos halálbüntetését a jelen korban szinte minden nyugati országban eltörölték, - kivéve az Egyesült Államokat, - ezzel véleményem szerint a kelleténél nagyobb utat engedtek a bűnözés terjedésének. A Szentírás azonban nemcsak a tett megítélésére, de az indíték megvizsgálására és föltárására is késztet. Urunk Jézus a tíz parancsolaton belül a hatodik parancsolatnak is a gyökerére mutatott rá, mert ami az ember elméjében és szívében megfogan, az már csírájában azonos értékű bűn (vö. Jak 1,15), még ha egyelőre cselekedetekben nem is tűnik annak: „Hallottátok, hogy a régiek ezt a parancsot kapták: Ne ölj! Aki öl, állítsák a törvényszék elé. Én pedig azt mondom nektek: Már azt is állítsák törvényszék elé, aki haragot tart embertársával. Aki embertársát ostobának nevezi, állítsák a nagytanács elé. Aki azt mondja, hogy te bolond, az méltó a gyehenna tüzére (Mt 5,21-22).” Jézusnak ez a kijelentése már önmagában lerántja a leplet az emberi kapcsolatok bűnnel megterhelt voltáról. Ott van a megbocsátani nem akarás, a haragtartás, a neheztelés, ami az ördögi sugallatok által a másik ember iránti gyűlöletté fokozódik, így az ember gondolkodása beszűkül, és csak azt látja a másik emberről, amit vele kapcsolatban látni akar, és nem a valóságot. Ez a bűn a társadalmunk minden szintjét átszövi és megterheli a családokat, a politikai életet, a szomszédok viszonyát, valamint a népek és nemzetek közötti viszonyra is rányomja a bélyegét. Sok ember szívében ott van a gyilkos indulat, ami egy-egy dühkitörésben is megnyilvánulhat, holott az érintett nem is kellett okot adjon rá. Így betegszik meg a társadalom, amelyet sem a jól működő gazdaság, sem a jólét, sem a reklámok hazug világa nem tud jobbá tenni, és az embert nem is képes önmaga fölé emelni. A megváltó Krisztus hitben való elfogadása nélkül, és az Ő szavának való engedelmesség nélkül az ember megromlik és a sorsa örök halál (vö. Róm 6,23a; Jel 2,11; 20,14-15).
            János apostol is megerősíti Krisztus tanítását erre vonatkozóan: „Aki gyűlöli az ő atyjafiát, mind embergyilkos az, és tudjátok, hogy egy embergyilkosnak sincs örök élete, ami megmaradhatna őbenne (1Jn 3,15).” A haragtartó leginkább önmagát bünteti meg, és nem azt, akivel szemben haragot tart, mert ezzel kizárja saját magát az Isten Országából. Kétségtelen, hogy vannak égbekiáltó és nehezen elhordozható másoktól elszenvedett tettek, vagy visszaélések, a hívő ember azonban rá tudja bízni a saját sorsát és a vele szemben igazságtalanul eljáró embert is a mindenható Istenre, aki ezt ígérte: „enyém a bosszúállás, én majd megfizetek” (Zsid 10,30).  
Pál apostol a tíz parancsolat második kőtábláját így foglalta össze: „Azt ugyanis, hogy ne törj házasságot, ne ölj, ne lopj, hamis tanúságot ne szólj, ne kívánd meg a másét (Kiv 20,13-17; MTörv 5,17-21), és ami egyéb parancs még van, újra egybefoglalja ez az egy ige: Szeresd felebarátodat, mint önmagadat (Róm 13,9; vö. Lev 19,18).” Tehát nem elég valakit nem gyűlölni, a másik ember üdvössége iránti közömbösség, nemtörődömség ugyancsak elégtelen az Isten és a felebaráti szeretet parancsának a betöltéséhez. Ezt a bibliai igazságot a Heidelbergi Káté rendelkezésemre álló bővebb változata így foglalja össze: „…amikor Isten az irigységet, a gyűlöletet és haragot kárhoztatja, ezzel már azt kívánja, hogy szeressük felebarátunkat, iránta türelemmel, békességgel, szelídséggel, könyörületességgel és szívességgel viseltessünk, kárát tőlünk telhetően elhárítsuk, és még ellenségeinkkel is jót tegyünk (Káté; 70-71. o.)”.
Minden ember előtt világossá kell tenni azt, hogy a bűn szerzője a Sátán, ami héber szó, és azt jelenti, hogy ellenség. A Biblia e név alatt a bukott angyalfejedelmet érti, akit az Isten kezdetben jónak teremtett, de egy adott ponton benne a bűn megfogant, rajta teljesen eluralkodott és a személyiségét önmagából kifordította, így vált ez a teremett lény az Isten és az ember ellenségévé (vö. Ez 28,12b-19; Iz 14,12-20). Az Úr Jézus elmondja róla, hogy „az emberölő volt kezdettől fogva, és nem állott meg az igazságban, mert nincsen őbenne igazság. Mikor hazugságot szól, a sajátjából szól; mert hazug és a hazugság atyja (Jn 8,44).” A „nem állott meg az igazságban” azt jelenti, hogy valamikor az igazságban állott, Isten színe előtt szolgált, de nem maradt meg az igazságban. Tulajdonképpen egy tömeggyilkosról van szó, akiben nincsen sem belátás, sem semmi jó. Minden képességét a megtévesztésre, és a pusztításra használja. Minden önzés, neheztelés, irigység és harag a Sátán vonásait nyomja az ember lelkébe, ezektől csak a megváltó Jézus Krisztushoz való imában történő teljes odafordulás és állhatatosság által szabadulhatunk meg. „Azért ha a Fiú megszabadít titeket, valósággal szabadok lesztek (Jn 8,36)”, - mondta Jézus.
Ennek alapján természetes az, hogy egyetlen jóérzésű hívő ember sem érthet egyet azzal, - bármelyik egyházhoz, vagy felekezethez is tartozzon, - hogy a történelem folyamán valamely egyházi hatalom tanácsára a világi hatóság embereket a lelkiismereti meggyőződésük miatt üldözött, megölt, elnyomott vagy megtévesztett, mert „ahol az Úrnak Lelke, ott a szabadság (2Kor 3,17).” Ne álltassuk magunkat, mert az Isten igéje nem téved, és nem hagy bizonytalanságban egyetlen őszinte Szentírást kutató és olvasó embert sem. Van olyan egyház, ahol a Sátán már évszázadokkal korábban felállította az ő királyi székét, erről a Jelenések könyvében a pergamoni levélnél olvashatunk (vö. Jel 2,12-17), amelyik „részeg a szentek vérétől, és a Jézus bizonyságtevőinek a vérétől” (Jel 17,6), amelyen János apostol még a látomása alatt is csodálkozott nagy csodálkozással, amikor ezt Jézus Krisztus kijelentette neki Pátmosz szigetén. Ha „részeg a szentek vérétől”, akkor egy üldöző egyházhatalomról van szó. Ezt az Isten szava leplezi le, és nem én állítom. Az én kimondott vagy leírt szavamnak csak akkor van jelentősége és súlya, ha az teljes mértékben megáll az Isten igéjének igaz kijelentésein, annak minden összefüggésén, és ha ezt a mindenható Isten jónak látja egyedül az Ő dicsőségére és nevének felmagasztalására felhasználni. Már Krisztus megtestesülése előtt hatszáz évvel Dániel próféta is kijelentést kapott erről a hatalomról, a melyik a császári római birodalomból növekedik ki, annak valamiképpen kicsiny, de szerves folytatója, és okos, tanító hatalomról van szó. Dániel látomásban ezt a hatalmat egy kis szarvnak látja, amelyen emberszemekhez hasonló szemek vannak és nagyokat szóló száj (Dn 7,8). Ez a hatalom „hadakozott a szentek ellen, és legyőzte őket” (Dn 7,21). Láthatjuk, hogy ugyanarról a hatalomról van szó. A Jelenések könyvének 13-dik fejezetében pedig ugyan ezt olvassuk: „Nagy dolgokat és káromlást beszélő száj adatott néki és hatalmat kapott a cselekvésre negyvenkét hónapig. Káromlásra nyitotta száját Isten ellen, hogy káromolja Isten nevét és hajlékát és az ég lakóit. Megadatott neki, hogy harcoljon a szentekkel, és legyőzze őket. Hatalmat kapott minden törzs és nép és nyelv és nemzet fölött. És imádni fogja őt a föld minden lakója, akiknek a neve nincs beírva a megölt Báránynak életkönyvébe a világ kezdete óta” (Jel 13,5.7-8; Szent Jeromos kat. fordítás szerint). „Imádni”, azt jelenti, hogy hódolni előtte, és olyan tiszteletben részesíteni, ami egyedül a teremtő és megváltó Istennek járna és senki másnak (vö. Jel 14,7).
Röviden említést tennék még a történelem folyamán bármilyen hatalom részéről történt népirtásokról, amelyek előidézésében és véghezvitelében mindenkor a bukott angyalfejedelem állt. Teljesen mindegy, hogy ezt nemzeti alapon, vagy valamilyen ideológia, osztályharc, fajelmélet, vagy vallási alapon hajtották végre. Ezek égbekiáltó bűnök. Ezért a gyilkosok és azok tettei az Isten ítélőszéke elé fognak kerülni; annak a színe elé, „akinek tekintete elől eltűnik a föld és az ég, és nem maradt számukra hely (Jel 20,11)”, mert bár szeretet az Isten, és hosszan tűr érettünk, hogy némelyek el ne vesszenek, hanem mindenki megtérésre jusson (vö. 2Pt 3,9), ám végül eljön az ő bűnnel szembeni jogos haragjának a nagy napja, és azon a napon ki állhat meg? (vö. Jel 6,15-17)
            Ide tartozik, és sok Bibliát olvasó ember számára nem világos, sőt elfogadhatatlan, hogy bizony az Ószövetségben is vannak népirtások. Hogyan kell ezeket érteni? Amelyeket Kánaán elfoglalásakor az Isten ószövetségi népe hajtott végre, ezek istenítéletek voltak. Miután azoknak a népeknek a gonoszsága Isten mértéke szerint is betelt (vö. Ter 15,16), ezután következett a jogos ítélet. Ezeket Isten parancsára (a zsidók csak részlegesen) hajtották végre, és azzal az isteni pedagógiai céllal, hogy ha az izraeliták hasonló módon elfordulnak az Úrtól és azoknak a népeknek az „utálatosságait” cselekszik, amelyeket ezek a népek cselekedtek, akkor rájuk is hasonló sors vár, mint ahogyan ez be is következett Jeruzsálem Nabukodonozor általi elfoglalásakor (i. e. 538), és később i.sz. 70-ben ugyancsak Jeruzsálem elpusztítása során, amelyet Titusz római légiói vittek véghez, miután az Isten jelenléte elhagyta a Templomot. Ezeknek az ókori népeknek iszonyú erkölcsi és vallási tévelygéseik voltak, amelyeket itt most nem kívánok felsorolni, elegendő, ha csak azt említem, hogy a gyerekeiket Molok bálványnak elevenen feláldozva égették el (vö. Lev 20,1-5; 18,21).
Kedves olvasó! Az Istentől kapott élet szent, azt minden körülmények között védeni és tisztelni kell, és legfőképpen élő kapcsolatban maradni azzal a Jézus Krisztussal, aki önmagáról azt mondotta, hogy „Én vagyok az út, az igazság és az élet” (Jn 14,6), hogy nekünk is életünk legyen, és az bőségben legyen (vö. Jn 10.10).

Tisztelettel és szeretettel: Pongrácz Róbert
katolikus és protestáns teológiát végzett öt gyerekes édesapa

Felhasznált irodalom: Ó- és Újszövetségi Szentírás a Neovulgáta alapján, Szt. Jeromos Kat. Bibliatársulat, Bp., 2002. / Biblia, Ószövetségi és Újszövetségi Szentírás, Szt. István Társulat, az Apostoli Szentszék Könyvkiadója, Bp., 2008. / Szent Biblia, fordította: Károli Gáspár, Bp., 2002. / Biblia, az Istennek az Ószövetségben és Újszövetségben adott kijelentése, Kálvin János Kiadó, Bp., 2004. / Dr. Luther Márton Kis Kátéja, Luther Kiadó, Bp., 2003., 19. o. / Heidelbergi Káté (hitvallási iratok), Kálvin Kiadó, Bp., 2006., 70-71. o. / Kat. Egyház Katekizmusa (KEK), Szt. István Társulat, Bp., 1994., 411. o. és 447-459. o.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése