2012. július 16., hétfő

A hetedik parancsolat: „Ne törj házasságot!” (Kiv 20,14)


A Szent István Társulat által kiadott katolikus fordítású Biblia helyesen fordította le a tízparancsolat hetedik parancsolatát, úgy ahogyan a fenti címben is szerepel. A különféle magyar fordítások általában a „Ne paráználkodj!” kifejezésekkel adják vissza az eredeti szöveget bizonyára abból a helyes megfontolásból,  hogy a szexuális élet egyedül Isten által rendelt helye a házastársi szeretetközösségben van. Az eredeti szövegben azonban csak ennyit olvasunk: „Ne légy házasságtörő!”
A Katolikus Katekizmusból ezúttal csak két mondatot emelek ki: „A paráznaság a nemi öröm rendetlen vágya vagy kicsapongó élvezete. A szexuális öröm erkölcsileg akkor rendetlen, amikor azt önmagáért, a nemzés és egyesülés célszerűségétől elválasztva keresik (KEK, 2351§; 462. o.)”. Az utóbbi mondatban a katolikus egyház klasszikus felfogása tükröződik (vö. VI. Pál pápa „Humanae vitae” enciklikája, 1968; 4475§), mi szerint a házastársak közötti minden egyes együttlétnek nyitottnak kell lennie az élet továbbadására. Ezzel a felfogással a katolikus egyházban nem minden erkölcsteológus ért egyet, azonban ennek a pró és kontra fejtegetése nem célja a jelenlegi írásomnak. Luther Márton Kis Kátéja a parancsolatok számozásában a Katolikus Katekizmus számozásának sorrendjét követi, ahol ez az isteni parancs a hatodik parancsolatként szerepel. A Kis Kátéban ezt olvashatjuk: „Istent félnünk és szeretnünk kell, hogy tiszták és szemérmesek legyünk szavainkban és cselekedeteinkben, és hogy hitvestársát mindenki szeresse és megbecsülje. A hatodik parancsolat a házasságot és a családot védi, és testi-lelki tisztaságra kötelez.” Tömör és lényegre törő megfogalmazás ez, amely azért is jó, mert bárki megtanulhatja és emlékezetből felidézheti azt a különböző élethelyzeteiben. A Heidelbergi Káté követi a Biblia értelem szerinti számozás sorrendjét, így azt a maga helyén, a hetedik parancsolatként találjuk meg. A Kátéból így olvasható a 109. kérdés és a rá adott válasz: „Csak a paráználkodást és a más efféle rút dolgokat tilt-e meg Isten e parancsolatban? = Mivel testünk és lelkünk egyaránt a Szentlélek temploma, Isten azt akarja, hogy mindkettőt tisztaságban és szentségben őrizzük. Megtilt tehát mindenféle tisztátalan cselekedetet, magaviseletet, beszédet, gondolatot és kívánságot, és mindazt, ami az embert erre ingerelné (H. Káté, 71. o.).” Ennek a megfogalmazásnak az az előnye, hogy a cselekedettől eljut egészen a szív gondolatáig, mint ahogyan erre maga Jézus is rámutatott a hegyi beszédben: „Hallottátok a parancsot: Ne törj házasságot. Én pedig azt mondom nektek, hogy aki bűnös vággyal asszonyra néz, szívében már házasságtörést követett el vele (Mt 5,27-28; Szt. István Társulat kat. ford.). Ilyenkor a cselekedet a szívben már megtörtént, csak alkalom nem adódott rá, hogy fizikailag is végbemenjen, mégis ugyan olyan bűnnek számít az Isten törvénye és Jézus szavai szerint. Amint látjuk Jézus nem megszüntette a hetedik parancsolatot, hanem inkább rámutatott annak mélyebb gyökerére, hogy nehogy valaki csupán a külső cselekedetet tekintse házasságtörésnek, miközben a szíve a romlottság és a bűn fészkévé lett.
            Az Ószövetség idején az izraeliták körében a házasságtörő férfit és nőt halálra kövezték (vö. Lev 20,10; MTörv 22,22). Jézus azonban egy ilyen esetben egy házasságtörésen ért asszonyt megmentett a megkövezéstől, mert annak bűntársát futni hagyták, sőt esetleg mivel ők maguk, - az „írástudók”, - vitték bűnbe, és csak az asszonynak kellett érte vállalni a felelősséget, és mert „az Emberfia nem azért jött, hogy elítélje a világot, hanem, hogy megmentse azt.” Figyelemre méltó az, hogy Jézus nem oldotta fel a mózesi törvényt, nem mondta azt, hogy ne kövezzék meg az asszonyt, csupán annyit mondott, hogy „az vesse rá az első követ, aki bűntelen közületek (Jn 8,7).” Ő maga pedig nem ítélte el, de hozzá tette: „Eredj el, és többé ne vétkezzél (Jn 8,11)!” ’Mentsen meg téged az a szeretet, amivel most irántad voltam, és sose élj többé vissza az Isten irántad való irgalmával. Föl se merüljön többé benned, hogy bűnt kövessél el.’ Valahogy így lehetne visszaadni Krisztusnak az asszonyhoz intézett szavainak mélyebb üzenetét.
            Az Ószövetség idején például, ha egy lány jegyben járt, és egy férfiú a város területén magáévá tette őt, mindkettőt halálra kövezték, mert a menyasszony segítségért kiálthatott volna. Ha ez a mezőn történt, akkor csak a férfit kövezték meg, mert a nő hiába kiáltott volna segítségért (MTörv 22,23-26). Mielőtt azonban azt gondolnánk, hogy a „Ne törj házasságot!” parancs, csak a házasságban élőkre vonatkozna, álljon ennek ellenkezőjére egy példa Mózes második könyvéből: „Ha valaki hajadont csábít el, aki nincs eljegyezve, és vele hál: jegyajándékkal jegyezze el azt magának feleségül. Ha annak atyja nem akarja azt neki adni: annyi pénzt adjon, amennyi a hajadonok jegyajándéka (Kiv 22,16-17).” Ma erre azt mondanánk, hogy fizesse ki az esetleges lakodalom felét. Ez lehet, hogy kevésnek tűnik nekünk, de számoljunk azzal, hogy így az elcsábító férfi is nyilvánosan megszégyenült az erkölcsi törvényeket ápoló izraeliták körében, és nem kevés kártételt adott a tettéért. Ezen felül pedig áldozatot is kellett bemutatnia a bűnéért (vö. Lev 5,1-13; 6,1-7).   
            A legszigorúbb eljárás a zsidók körében a paráznaságot elkövető pap lányával szemben volt: „Hogyha valamely papnak leánya vetemedik paráznaságra, megszentségteleníti az ő atyját, azért tűzzel égettessék meg (Lev 21,9).” Senkinek nem jutna eszébe, hogy a lány a papságra felszentelt apját szentségteleníti meg, és nem elsősorban önmagát, pedig így volt. Az áldozatot bemutató pap háza népének ugyan úgy Isten útján kellett járnia, mint az apának. Tehát ebben az időben nem ért volna semmit a mai érvelés, mi szerint „azt csinálok, amit akarok”. – Ha a pap lánya azt csinált, amit akart, annak a következményeit bizony a szabadosságra hajló félnek kellett elszenvedni.
Miért volt szükség ilyen szigorú törvényekre a szexualitást érintően is? Egyrészt a környező pogány népek erkölcsi és vallási tévelygéseik miatt, másrészt pedig azért is, mert a zsidók Isten papi népe voltak (vö. Kiv 19,5-6), az egész népnek papi megbízatása volt: a környező népek számára az életükkel bemutatni és másoknak átadni az egy igaz Isten ismeretét és az ő szent törvényét. Ez az egyetemes papság ma is létezik, amelynek birtokosai az Újszövetség idején a Krisztusban hívők (vö. 1Pt 2,5.9). A környező pogány népek romlott erkölcse miatt az Úr megtiltotta Izraelnek ebben a vonatkozásban még a vérfertőzést (Lev 20,11-12; 20,21), a homoszexualitást (Lev 20,13), a fajtalankodást (Lev 20,14-16) valamint a kultikus és a nem kultikus prostitúciót is (MTörv 23,17-18; Hós 4,13-14; Ter 38 fejezete).
A „Mózes öt könyve és a haftárák” című kommentárban Hertz J.H., a brit birodalom egykori főrabbija, minden bizonnyal nem elfogultság nélkül írja a következőket: „Egy népnél sem volt tisztább családi élet, mint a zsidóknál. Egy nő sem örvendett nagyobb tiszteletnek, mint a zsidó nő és ő ezt a tiszteletet tökéletesen meg is érdemelte (Exodus, 224. o.).” 
Az Újszövetségben Pál apostol több levelében hangsúlyozza azt, hogy a házasságtörés kizár az Isten Országából (vö. Ef 5,5; 1Kor 6,9-10; Zsid 13,4; Gal 5,19-21), - amennyiben azt nem követi bűnbánat, bűnvallomás és bűnrendezés az Isten színe előtt. A megdicsőült Krisztus pedig ezt mondta János apostolnak a Jelenések könyvében: „a gyáváknak és a hitetleneknek, a megfertőzötteknek, gyilkosoknak, paráznáknak, varázslóknak, bálványimádóknak és minden hazugnak osztályrésze a tűzzel és kénkővel égő tóban lesz. Ez a második halál (Jel 21,8; a Szt. Jeromos kat. Bibliatársulat fordítása).” Ki kell mondanunk azonban azt, hogy ha bárki az emberek közül, - beleértve magamat is, - a saját erkölcsi állapotára tekint az Isten örök erkölcsi törvényének a tükrében, akkor biztosan felismerheti, hogy mennyire elveszett Isten kegyelme és szabadítása nélkül (vö. Róm 3,20b,31). Ezzel minden ember így van. A valódi Krisztushívők azonban hittel és imával naponta igénylik az Isten erejét ahhoz, hogy az Urat viszontszeretve hitből fakadóan engedelmeskedjenek az Isten parancsolatainak (vö. Jel 12,17; 14,12; 1Jn 5,2-3). Az emberi akarat erejét egyesítik a megváltó Krisztus nékik adott kegyelmével, és naponta a különböző élethelyzetekben meggondolják, hogy mi legyen kedves az Úrnak (vö. Ef 5,10). Minden hívő ember tudatában van az emberi természete romlottságának, de arra egyetlen pillanatig sem akar építeni, hanem Krisztusra tekint, aki egyedül képes az embert megmenteni a bűntől és a bűnei következményeitől, az örök haláltól, és aki az isteni természet részeseivé teheti őt a Szentlélek folyamatos benne lakozása által. Ezért a krisztushívő kerüli a léha társaságot és az ilyen baráti kört, mert „jó erkölcsöt megrontanak gonosz társaságok” (1Kor 15,33). Jól tudja, hogy az alkohol fogyasztása maga után vonja a gátlások felszabadulását, amelyben kicsapongás van (vö. Ef 5,18), ezért a szív tiszta örömeit keresi, amelyeket megtalál a hívő testvérek közösségében, a közös és egyéni imádságban, az Isten dicséretéről szóló éneklésben, a természet csendjében, a Szentírás olvasásában, a róla való elmélkedésben, a másik emberért végzett önzetlen szolgálatban, és a keresztény családi élet örömeiben. A krisztushívő ember élete nem örömtelen, csak más, tisztább örömöket keres, amelyek nemesítik az ő jellemét. Ehhez azonban meg kell újulni a gondolkodásunk szellemében (vö. Ef 4,23), és foglyul kell ejteni minden gondolatot, hogy engedelmeskedjék a Krisztusnak (2Kor 10,5/Károli ford.). A hívő ember arról is felismerhető, hogy naponta teljesen odaszánja magát és a testét élő, szent és kedves áldozatul az Istennek, mert számára ez a logikus istentisztelet (vö. Róm 12,1-2). Ha az Úr odaszánta magát áldozatul a megváltásom érdekében, akkor az a logikus, hogy én is odaszánjam magamat neki viszont szeretetből. És ez istentisztelet. Jézus ma is felszólítja követőit arra, hogy „aki utánam akar jönni, tagadja meg önmagát, vegye fel az ő keresztjét és úgy kövessen engem (Mt 16,24).” A hívő ember ebben a világban él, de nem ennek a világnak az értékrendje, azaz nem az önzés, a haszonelvűség törvényei szerint, és nem a testi élvezeteknek engedelmeskedve akar élni, hanem a menny értékrendje szerint, és ehhez Krisztustól kapja folyamatosan hit által az erőt. Miért érdemes így élni? Azért, hogy „feddhetetlenek és tiszták legyetek, Istennek szeplőtlen gyermekei a gonosz és romlott nemzedékben, amelyben úgy kell ragyognotok, mint a csillagoknak a mindenségben” (Fil 2,15). „Az értelmesek pedig fénylenek, mint az égnek fényessége; és akik sokakat az igazságra visznek, miként a csillagok örökkön örökké (Dn 12,3).”
Az élő Isten melletti legnagyobb bizonyíték az, hogy ha az emberek látnak valakit, aki korábban a romlottság és a szenvedélyek rabjaként élt, ám később Krisztusba vetett hittel és neki engedelmeskedve önzetlen, szerető és tiszta szívű emberré változott, mert mindenki tudja, hogy ezt emberi erővel elérni lehetetlen. Ez a kegyelem erejének megcáfolhatatlan bizonyítéka. Sajnos ezzel van a kereszténység a legnagyobb híjával, és azért van ez a világ sötétségben még a neon fények és a LED lámpák közepette is.

Tisztelettel és szeretettel: Pongrácz Róbert
katolikus és protestáns teológiát végzett öt gyerekes édesapa

Felhasznált irodalom: Ó- és Újszövetségi Szentírás a Neovulgáta alapján, Szt. Jeromos Kat. Bibliatársulat, Bp., 2002. / Biblia, Ószövetségi és Újszövetségi Szentírás, Szt. István Társulat, az Apostoli Szentszék Könyvkiadója, Bp., 2008. / Szent Biblia, fordította: Károli Gáspár, Bp., 2002. / Biblia, az Istennek az Ószövetségben és Újszövetségben adott kijelentése, Kálvin János Kiadó, Bp., 2004. / Dr. Luther Márton Kis Kátéja, Luther Kiadó, Bp., 2003., 19-20. o. / Heidelbergi Káté (hitvallási iratok), Kálvin Kiadó, Bp., 2006., 71. o. / Kat. Egyház Katekizmusa (KEK), Szt. István Társulat, Bp., 1994., 411. o. és 459-471. o.