2012. július 3., kedd

Az ötödik parancsolat: Tiszteld apádat és anyádat … (Kiv 20,12)


A tízparancsolat második kőtáblája az embertársaink iránti kötelezettségeket, parancsokat írja elő. A második kőtáblán az első, - az ötödik parancsolat, - a szüleink iránti tiszteletre figyelmeztet, amelyhez ígéret is társul az Úr részéről: „Tiszteld apádat és anyádat, hogy sokáig élj azon a földön, amelyet az Úr, a te Istened ad neked (Szt. István Társulat kat. fordítása, Kiv 20,12).” Mózes ötödik könyve még kiegészíti ezt azzal, hogy „jól menjen sorod” (MTörv 5,16), vagy Károlinál: „hogy jó dolgod legyen”.
Luther Márton Kis Kátéjában és a Katolikus Kis Katekizmusban az isteni ígéret nélkül találjuk rövidebb formában, annak idején én is így tanultam: „Atyádat és anyádat tiszteld!” A Heidelbergi Kátéban a Biblia teljes szövegét olvashatjuk, amely a Kivonulás könyvéből származik. A teljes korrektség megkívánja a részemről azt, hogy hangsúlyozzam, hogy a tízparancsolatnak ezen a parancsolatán változtatás nem történt, csak a számozás csúszott el, mivel a második parancsolatot törölték, az ötödikből negyedik lett, ezért a katolikus katekizmusban ez a negyedikként olvasható. A Római Nagy Katekizmus már az isteni ígérettel együtt idézi a Bibliából ezt a parancsolatot Mózesnek mind a második, mind az ötödik könyvét figyelembe véve (vö. KEK, 2200 p., 437.o.).
Az Ószövetség idején egy ideig ennek a parancsnak a megszegéséért is bizonyos esetekben halálbüntetés járt. Például „aki megveri az ő atyját vagy anyját, halállal lakoljon” (Kiv 21,14), ennél súlyosabban esik a latba az, hogy ha valaki már szidalmazni merte, gyalázta a szüleit, ugyan ilyen kemény büntetésében részesült (vö. Kiv 21,17; Mk 7,10). Ilyen eset megtörténtét nem jegyzi fel a Szentírás, és az ötödik parancsolat sem erre van kihegyezve, hanem éppen arra, hogy ha valamely fiú tiszteli az ő atyját, anyját, annak jó dolga lesz, az Úr áldása nyugszik meg rajta és a munkáján. Ez a parancsolat világossá tette az egykori izraeliták előtt, hogy az egészséges nemzet alapja és ereje a rendezett családi élet. Valamely nemzetnek az ereje az egészséges családok rendjén és békéjén nyugszik, mert minden nemzet vagy nép alappillére a család. Ha a családok szétmennek, a nemzet sem lehet erős. Véleményem szerint azért is volt ilyen hangsúlyos ez a szülők iránti tisztelet, mert az Ószövetség idején az egész zsidó nép, papi nép volt (vö. Kiv 19,5-6), és a szülő-gyermek, és gyermek-szülő egymáshoz való viszonyában is világítaniuk kellett a környező pogány népek között. S mivel ez a parancsolat azóta is érvényben van, jelzi az Isten akaratát az Isten gyermekeinek családi rendjét illetően. Egy hívő család megtért gyermekei Isten iránti szeretetből fognak engedelmeskedni szüleiknek abban, ami az Isten igéjének nem mond ellent (vö. Ef 6,1-3; ApCsel 5,29), másrészről pedig a szülők Isten akaratát keresve segítik, támogatják gyermekeiket a felnőtté válás útján a hitben és minden más vonatkozásban (vö. Ef 6,4; Kol 3,21). A szülő felelőssége kimondhatatlan, mert egy kicsit a gyermek olyannak fogja látni az Istent, amilyennek az apját, és az anyját megismerte, mivel a gyermekben az apakép kezdetben meghatározza az Istenképet is. Nem véletlen, hogy Pál apostol a feleség számára azt írja elő, hogy az tisztelje az ő férjét (vö. Ef 5,33.22-24; Kol 3,18), mert a férj és az apa iránti tisztelet valamiképpen az isteni mintának felel meg (1Kor 11,3.8-10). Ma egy apa nélküli társadalomban tulajdonképpen az emberek jó része Isten nélkül él. Az apát elviszi az egész napi kenyérkereset, vagy hiteltelenné teszi az emberek és a családja előtt a munkanélküliség, és sok esetben lezülleszti a bűn és a különféle szenvedélyek. Ráadásul, kevés a férfipedagógus is, így a felnövő fiúknak tulajdonképpen alig van, akire felnézniük. A számarányban is megnövekedett csonkacsaládban a gyermekek rendszerint az anyával maradnak, és ez a legtöbb esetben így a helyes, ám a pótapa, házibarát vagy tölti be az apa szerepét vagy nem.
Maga Jézus is hivatkozott az ötödik parancsolatra, és megrótta az írástudókat és farizeusokat azért, hogy az Isten parancsolatját félretették és helyébe emberi rendelkezéseket állítottak az emberek elé (vö. Mk 7,7-13). A farizeusok kitalálták, hogy ha egy zsidó fiú az Istennek felelőtlenül fogadalmat tett, és azt mondta, hogy „korbán”, az azt jelentette, hogy a saját keresetét, amivel a szüleit támogathatta volna, az már a templomnak szánt fogadalmi ajándéknak számít, így az ötödik parancsolat helyére egy emberi rendelkezés került, amivel felmentették a felnövő ifjúságot a szülők támogatása és az isteni parancsolat teljesítése alól. A „korbán” frázis a gyermekek szüleikkel szembeni, a törvény által is előírt, nyilvánvaló kötelezettségének a megkerülésére szolgált. Az írástudók úgy vélték, hogy a „korbán” eskü kötelez, még ha valaki meggondolatlanul mondta is ki. Krisztus szembe száll ezzel a képmutatással és törvénytelenséggel, és leleplezte azt, mert ezt mondta nekik: „Az Isten parancsolatját szépen félre teszitek, azért hogy a magatok rendelését tartsátok meg (Mk 7,9).” „Eltörölitek az Isten beszédét a ti rendeléseitekkel …(Mk 7,13).” Ez a krisztusi kijelentés természetesen mind a tízparancsolatra és a főparancsolatra is vonatkozik. Senki nem kapott felhatalmazást Krisztustól arra, hogy az Isten örök erkölcsi törvényének bármely pontján változtasson, vagy azt egyházi, emberi rendelkezéssel felülírja! Ha Krisztus a tízparancsolat valamely kijelentése mellett kiállt, akkor az mindegyik parancsolatra vonatkozik, mert Jézus nem azért jött, hogy a törvényt eltörölje (vagy hatályon kívül helyezze), hanem, hogy azt betöltse, azaz, hogy annak érvényt szerezzen (vö. Mt 5,17-18).
Ez a farizeusi rendelkezés szép példája annak, hogy már Jézus idejére a vallási vezetők hogyan érvénytelenítették az Isten törvényének egyes pontjait a saját rendelkezéseikkel. A nép pedig úgy fogadta ezeket, mintha Istentől lennének, hiszen vallási tekintélyek közölték velük. Sajnos ez ma is így van: az emberek többsége jobban hisz a vallási tekintélyeknek, mint az Isten igéjének. Minden valamire való szülő számára fájdalmas dolog átélni azt, hogy a családban kimondott szavának néha alig van súlya, mert a felnövő gyerekek olykor a saját kárukra semmibe veszik azt. Mit érezhet a mennyei Atya, - aki a mennyet és a Földet alkotta, aki Krisztus által ma is „hatalma szavával fenntartja ezt a mindenséget” (Zsid 1,3), „aki a holtakat megeleveníti a szavával és a nem létezőket előhívja, hogy létezzenek” (Róm 4,17), - mit érezhet az élő, egy igaz Isten, hogy az Ő szavát megvetik, félremagyarázzák, felülírják, mellőzik, emberi-vallási rendelkezésekkel érvénytelenítik? Ebbe belegondolni is sok. Mégis ez történik, és ezt történt a tíz parancsolat esetében is, mint ahogyan már az első kőtábla elemzésénél ezt kifejtettem.
Pál apostol prófétai kijelentést kapott arról, hogy az utolsó napokban bizony nehéz idők állnak be, - erről már a második parancsolatnál írtam, - mert „lesznek az emberek magukat szeretők, pénzsóvárgók, kérkedők, kevélyek, káromkodók, szüleik iránt engedetlenek, hálátlanok, tisztátalanok, szeretet nélkül valók, kérlelhetetlenek, kegyetlenek, a jónak nem kedvelői. Árulók, vakmerők, felfuvalkodottak, inkább a gyönyörnek, mint Istennek szeretői. Kiknél meg van a kegyesség (az istenfélelem) látszata, de megtagadják annak erejét (2Tim 3,1-5).” Olyan nagyon nem szükséges körülnézni, hogy egyértelműen láthassuk ennek az igei kijelentésnek a beteljesülését, a szülők iránt engedetlen ifjúság jelentős részét, már az alsós osztályokban megjelenő csúnya, tisztátalan beszédet, és a szülők, pedagógusok ezzel szembeni tehetetlenségét. Ennek a negatív folyamatnak a kiteljesedését mindenki láthatja. Van azonban az utolsó időre nézve olyan prófécia is, aminek a beteljesedése még várat magára, ugyan is Isten hívő népének soraiban éppen hogy a világtól radikálisan eltérő megszentelődési, jobbá válási folyamatnak kell végbemenni. A mindenható Isten Malakiás próféta által megígérte, hogy mielőtt eljön az Úrnak nagy és félelmetes napja, „az atyák szívét a fiakhoz fordítja, a fiak szívét pedig az atyákhoz” (vö. Mal 4,5-6 / a katolikus fordításnál: Mal 3,23-24). Amikor a világ és a felszínes vallásos tömegek azt fogják látni, hogy a valóban hívő családokban egymás iránti szeretet és tisztelet van, és megszűnnek a generációk közötti állandó feszültségek, az annak a jele, hogy megvalósult az emberileg lehetetlen: az, hogy az apák szíve a fiak felé fordult és a fiak szíve az apák felé. Ekkor olyan egység, és harmónia lesz azokban a hívő keresztény családokban, és gyülekezetekben, amilyent addig a világ nem látott. Ez az Istentől származó egymás iránti szeretet és a Krisztusban való egység lesz a jele annak, hogy Jézust az Atya a világba küldte (vö. Jn 15,10; 17,20-23). Gondoljuk el azt, hogy egy széteső, önzésre hajló, torzsalkodó világban egy ilyen evangéliumi életnek és közösségnek micsoda kisugárzása és ereje lesz a jóérzésű emberek között. Kedves olvasó, te szeretnél-e ezek közé a Krisztushívők közé tartozni és a mennyei Jeruzsálem lakójának várományosa lenni? Én nagyon szeretnék. Ezért a feleségemmel való egyetértésben Jozsue szavaival zárom ezt az írásomat: „Válasszatok magatoknak még ma, akit szolgáljatok …, én azonban és az én házam az Úrnak szolgálunk (Jozs 24,15).”

Tisztelettel és szeretettel: Pongrácz Róbert
katolikus és egy protestáns teológiát végzett öt gyerekes édesapa

Felhasznált irodalom: Ó- és Újszövetségi Szentírás a Neovulgáta alapján, Szt. Jeromos Kat. Bibliatársulat, Bp., 2002. / Biblia, Ószövetségi és Újszövetségi Szentírás, Szt. István Társulat, az Apostoli Szentszék Könyvkiadója, Bp., 2008. / Szent Biblia, fordította: Károli Gáspár, Bp., 2002. / Biblia, az Istennek az Ószövetségben és Újszövetségben adott kijelentése, Kálvin János Kiadó, Bp., 2004. / Dr. Luther Márton Kis Kátéja, Luther Kiadó, Bp., 2003., 18. o. / Heidelbergi Káté, Kálvin Kiadó, Bp., 2003., 19. o. / Kat. Egyház Katekizmusa (KEK), Szt. István Társulat, Bp., 1994., 411. o. és  436-437. o., 2200 §.