2012. augusztus 3., péntek

A nyolcadik parancsolat: Ne lopj! (Kiv 20,15)


Napjainkban egyre elfogadottabbá válik az a téveszme, hogy ha egy-egy ország magas rangú vezetői, miniszterei közül némelyek nagy tételben lopnak, akkor nekem is szabad, és ezzel csak a jussomat veszem vissza, amit tőlem és a családomtól jogtalan módon, vagy netán törvényes úton, igazságtalanul elvettek, azt valamilyen eltulajdonítás formájában kárpótolhatom. Az Isten igéje azonban nem erősíti meg az ilyen fajta bűnleplezést, hanem egyenesen elítéli.  
            Tény az, hogy egy erkölcsileg rohamosan süllyedő társadalomban nehéz becsületes embernek maradni, szinte lehetetlen, és ha igen, akkor annak az ára sokak számára az elszegényedés, vagy a névtelenség. Ez pedig egy nem kívánatos állapot: kisemmizve tengődni a társadalom peremén. Többnyire azonban ezek csak félelmek. A legtöbb esetben sokkal inkább a megszerzett gazdagság megtartásáról és annak növeléséről van szó, és nem arról, hogy koldusbotra jutna valaki, azért mert nem lop, nem csal, és nem hazudik. Az Úr Jézus Krisztus világossá tette azt, hogy ennek a világnak a fejedelme (vö. Jn 14,30), a Sátán nemcsak emberölő, hanem tolvaj is, aki „azért jön, hogy lopjon, öljön és pusztítson”, Jézus azonban azért jött, hogy „életük legyen, és az bőségben legyen” (vö. Jn 10,10). Ennél az alapkérdésnél mindenkinek el kell dönteni, hogy kihez akar tartozni, kit akar követni és kihez akar hasonlítani. Hazugság, lopás és csalás által sosem fogunk krisztusivá válni, azaz nem lehetünk igazi keresztények és Istennek a drága, fogadott gyermekei.
            Mózes az Isten örök erkölcsi törvényéhez, a tíz parancsolathoz még kiegészítő törvényeket is kapott, amelyek az Ószövetség idején egy ideig Izrael hitét és életét szabályozták. Ezek között olyan rendelkezéseket találunk, amelyek például a kártételek rendezésének a módját és annak mértékét írták elő (vö. Kiv 22,1-15.25-27; 23,2-9; MTörv 23,20-21/ Szt. Jeromos kat. ford.). Például hamis mértékkel és két féle súllyal nem szabadott mérni, hogy senki ne legyen károsítva (vö. MTörv 25,13-16), mert a lopásnak bizony ilyen módja is van. Valamint, hogy „a te atyádfiától ne végy kamatot: se pénznek kamatját, se eleségnek kamatját, se semmi egyébnek kamatját, amit kamatra szokás adni. Az idegentől vehetsz kamatot, de a te atyádfiától ne végy kamatot, hogy megáldjon téged az Úr…” (MTörv/ 5Móz 23,19-20; Lev/ 3Móz 25,35-37). Az „atyádfia” kifejezés ma hittestvért jelent, olyan embert, aki ugyanúgy Krisztusban hívő, mint a másik ember, aki Isten akaratát keresi és cselekedni akarja az életében.
            Figyelemre méltó az, hogy az egykori Izraelben nem volt állandó rabszolgaság. Ha valaki elszegényedett, és kénytelen volt saját magát szolgaként a saját népe körében felajánlani, hogy élhessen, az csak legfeljebb a hat évig volt lehetséges, mert minden hetedig évben az elengedés évekor felszabadult, és a volt ura pedig nem bocsáthatta el őt üres kézzel (vö. MTörv / 5Móz 15,1-18). Ha valaki a földjét el kellett adja, az isteni rendelkezés szerint minden ötvenedik évben jubileumi esztendőben mindezt visszakaphatta. Ebben az esztendőben a földek teljes mértékben visszakerültek az eredeti családhoz, vagy annak gyermekeihez. Így a földet tulajdonképpen csak bérbe adni lehetett, de eladni nem, mert „az Úré a föld és annak teljessége” (vö. Zsolt 24,1; Lev 25,23). A földnek az értékét, és árát nem csak a föld nagysága, és termékenysége határozta meg, hanem az is, hogy mennyi van még a jubileumi esztendőig hátra. Így olyan egyensúly volt beépítve az egykori izraelita társadalomba, amelynek következtében senki nem gazdagodott meg mértéktelenül, és ha egy család elszegényedett, a gyerekei a jubileumi évtől kezdődően ismét visszakapták őseik földjét, amelyen újra kezdhették szabad élettevékenységüket, munkájukat, és nem voltak örökös szegénységre ítélve. Egyedül a fallal bekerített városokban felépített házak nem kerültek vissza az eredeti tulajdonosukhoz vagy annak gyerekeihez, - ha csak azt ki nem váltották a jubileumi esztendőig, - így aki szorgalmasan dolgozott és értelmes módon állt az élethez, bár a haszonbérbe vett földeket visszaadta, de ingatlanja mégis maradt. Így láthatta az elmúlt évek munkájának a gyümölcsét (vö. Lev / 3Móz 25,1-34). Ennél bölcsebb rendelkezést ezen a Földön soha semmilyen társadalmi rendszerben nem vezettek be mind a mai napig. Az ószövetségi Izraelben a törvény az embert, az egyént, és a közösséget védte, a római jog azonban elsősorban a tulajdont védi; a mi kultúránk pedig inkább a római jog talaján áll, ezért nem is várható, hogy az embernek egy kevés értéke is legyen ebben a társadalomban. Viszont az egykori izraelita minta sem hozna már a bűn világában maradandó boldogságot.
            Nem mellékes az sem, hogy a jövevényre és a zsidóra ugyan az a törvény vonatkozott, a legtöbb kiváltságban a jövevény is részesedett, és egy hithű izraelita nem nyomhatta el a más népből származó jövevényt, és nem éreztethette azt, hogy „te jött-ment vagy, és számomra az is maradsz”. Ezek a mózesi törvényben megtalálható rendelkezések messzemenően igazolják azok isteni eredetét. Az egy másik kérdés, hogy sajnos ezzel Ábrahám népe nem mindenkor élt az isteni követelményeknek megfelelően és a neki adott kiváltságokat úgy értelmezte, hogy az csak egyedül neki jár, és a többi nép és nemzet fölé emelte önmagát. Azzal, hogy az egykori Izrael nem vitte el a Föld népeinek az igaz istenismeretet, és ezt nem mutatta be az életével és munkájával, ezzel tulajdonképpen meglopta az isteni világosságtól a bálványimádásba és az erőszakba süllyedt többi népet. Ez a törvényszerűség ma is érvényes: akik Isten ismeretével, és valódi Istentapasztalattal rendelkeznek, azt nem azért kapták, hogy tetszelegjenek vele, és önmagukat különbnek tartsák bárkinél, hanem azért, hogy az Isten minden ember iránti szeretete és az ő egyetemes üdvözítő akarata (vö. 1Tim 2,4) mindenkihez eljusson, és az Isten neve ez által megdicsőüljön a benne hívők között. Mit jelent megdicsőíteni az Istent? Azt jelenti, hogy kinyilvánítom az ő szentségét, tisztaságát és erkölcsi nagyságát az embereknek azzal, ahogyan beszélek, ahogyan végzem a munkámat, ahogyan imádkozom, ahogyan a másik emberhez viszonyulok, stb. Ha nem így járok el, akkor keresztény létemre meglopom az embertársaimat, mert tartozom mindenkinek azzal, hogy Krisztusra, mint személyes megváltómra és üdvözítőmre rámutassak.
            A lopásnak sokféle formája és módja lehet, amelyek mind ellenkeznek a nyolcadik parancsolattal. Ezekből ízelítőként álljon előttünk három különböző hitvallási iratból álló megfogalmazás. A Katolikus Katekizmusban többek között ez áll: 2409 §: „Mások javainak bármilyen jogtalan elvétele vagy megtartása, még ha nem is mond ellent a polgári törvények rendelkezéseinek, ellenkezik a hetedik parancsolattal. Így a kölcsönkért vagy talált dolgok szándékos megtartása; a kereskedelemben történő csalás; [3172] a bérek jogtalan visszatartása; [3173] mások tudatlanságából vagy szorult helyzetéből nyereségre számító áremelés. [3174] Erkölcsileg szintén meg nem engedett: a spekuláció, mellyel a vételárat szándékosan emelik vagy csökkentik, hogy abból mások kárára hasznot húzzanak; a korrupció, amely eltéríti az igazságtól azok ítéletét, akiknek a jog alapján döntést kell hozniuk; egy vállalat közös javainak eltulajdonítása és magáncélra történő használata; a rosszul végzett munka, a pénzügyi csalás, csekkek és számlák hamisítása, a túlzott költekezés, a pazarlás. A magán- vagy köztulajdonban tudatosan okozott kár ellenkezik az erkölcsi törvénnyel és jóvátételt követel.” (vö. KEK; 2409§)
            Luther Kis Kátéjában a nyolcadik parancsolatot ugyancsak hetedikként találjuk meg, ahol ezt olvashatjuk: „Istent félnünk és szeretnünk kell, hogy felebarátunk pénzét és javait el ne vegyük, se hamis áruval vagy ravaszkodással meg ne szerezzük, hanem segítsünk neki javait megtartani és keresetét javítani. A hetedik parancsolat embertársaink javait és a közvagyont védi, és becsületes munkára kötelez (i.m., 20. o.).” A Heidelbergi Káté pedig ezt írja: Ez a parancsolat „nem csak azt a lopást és rablást tiltja meg, amelyet a világi felsőbbség is büntet, hanem lopásnak nevezi mindazt a gonosz cselekedetet és szándékot is, amely által felebarátunk tulajdonát akár erőszakkal, akár a jogosság látszata alatt magunkhoz akarjuk ragadni, mint például hamis súly, mérték, árucikk, pénz által, vagy uzsorával, vagy bármi más módon, amit Isten megtiltott. Ehhez számítható még mindenféle fösvénység, Isten ajándékainak mindenféle haszontalan tékozlása is. 111. Kérdés: Mit kíván Isten e parancsolatban? = Azt, hogy felebarátom hasznát tőlem telhetőleg előmozdítsam; vele úgy cselekedjem, amint akarnám, hogy mások velem cselekedjenek, és hűségesen dolgozzam, hogy a szűkölködőn szükségében segíteni tudjak.”
            A „Ne lopj!” parancsolat természetesen az Újszövetségben is érvényben van a tíz parancsolat minden parancsolatával együtt, a katekizmus és a káték ezért foglalkoznak vele. Maga Jézus is hivatkozott rá (vö. Mt 15,19-20; 5,39-40), és Pál apostol is figyelmezteti a rábízottakat, hogy „aki lopott, többé ne lopjon, hanem inkább dolgozzék, és saját kezével szerezzen javakat, hogy legyen miből adnia a szűkölködőnek (Ef 4,28).” A mai időkben talán a legaktuálisabb figyelmeztetés az Úr igéjéből a következő: „Akik meg akarnak gazdagodni, kísértésbe esnek, sok esztelen és káros kívánság kelepcéjébe, amelyek romlásba és kárhozatba döntik az embert. Minden baj gyökere ugyanis a pénz utáni sóvárgás (a pénz szerelme). Így néhányan, akik törik magukat utána, már elpártoltak a hittől, és sok bajba keveredtek. Te azonban Isten embere menekülj ezektől (1Tim 6,9-11a / a Szt. István Társulat kat. ford.).”
            Egy bölcs mondás szerint „az ördög sokat ígér, keveset ad, és végül mindent elvesz”, és ebben sok igazság van. Másik módszere az, hogy az élet valódi és maradandó értékei helyett hamis illúziókat, ábrándokat kelt, s miközben tömegek kapnak utána, az idő alatt elveszítik a valódit. Családok milliói naponta több órát töltenek a televízió képernyője előtt, és egymással alig beszélgetnek, ábrándokat kergetnek és a mindennapok tiszta és apró örömeire nem is jut idejük, és már nincs érzékük sem. Ha mértéket tudnának tartani, akkor akár hasznukra is válna valami abból, amit néznek, de erről nem beszélhetünk. Évek óta figyelem, hogy a számítógépes játékok és az internet felelőtlen használata micsoda romolást visz végbe a gyerekek és a serdülők életében. Ennek pusztító következményeit a kialakult rossz szokásokban, gyakran a kommunikáció és a beszéd elsatnyulásában, a munkához való jó hozzáállás képtelenségében, az évek alatt kialakult helytelen életformában, a lustaságban és sok egyéb területen mérhetjük le, amelynek további nem várt, de valós következményei lesznek helyi és globális szinten is. Egy bedobott új öldöklős játék, és száz másik utána, amelyikben virtuálisan a tinédzser is részt vehet, meghaladja a televízió nyújtotta szórakozást, de ezeknek a következményei úgy fognak hatni, mint az időzített bomba, amely tömegeket sodor el. Azért van ez így, mert szemlélés által változunk el, és amit szemlélünk, olyanná változunk (vö. 2Kor 3,18). Bár ne lenne igazam, és semmi se teljesedne azokból, amiket írtam. A számítógép feltalálását és az internetet én is minden idők egyik legnagyobb és hasznos találmányának tartom, de attól tartok, hogy ez is a bukott angyali fejedelem eszközévé válik tömegek megrontásában és a bűn teljeségre jutásában, amelynek zsoldja az első-, és majd a második, az örök halál (vö. Róm 6,23a; Jak 1,15; Ter 2,17; Jel 20,6.14; 21,8). Ez a veszteség pedig kimondhatatlan és helyrehozhatatlan lehet sokak életében.
A tíz éves Dávid fiaim szerint a vakációban „nincsen kivel játszani a játszótéren, mert ott csak hat év alatti gyerekek vannak, az ennél nagyobbak a rajzfilmek előtt ülnek, vagy számítógépeznek egész nap”. Mi gyerekkorunkban többet játszottunk a szabad levegőn, a szüleink pedig már gyerekként többet dolgoztak a természetben vagy a földeken, és a nagyszüleink még többet. Jól gondoljuk meg, hogy mit miért áldozunk oda, és annak milyen következményei lehetnek, mert bár az üdvösség Isten ingyenes ajándéka Jézus Krisztus által, de engedelmeskedni az Isten igéjének csak az fog, aki a teljes szívét és lényét odaszánta az Úrnak, mert viszontszereti Őt. „Aki győz, örökségül nyer mindent; és annak Istene leszek, és az fiam lesz nékem (Jel 21,7)” – mondja az Úr Jézus.
Tisztelettel és szeretettel: Pongrácz Róbert,
katolikus és egy protestáns teológiát végzett öt gyerekes édesapa

Felhasznált irodalom: Ó- és Újszövetségi Szentírás a Neovulgáta alapján, Szt. Jeromos Kat. Bibliatársulat, Bp., 2002. / Biblia, Ószövetségi és Újszövetségi Szentírás, Szt. István Társulat, az Apostoli Szentszék Könyvkiadója, Bp., 2008. / Szent Biblia, fordította: Károli Gáspár, Bp., 2002. / Biblia, az Istennek az Ószövetségben és Újszövetségben adott kijelentése, Kálvin János Kiadó, Bp., 2004. / Dr. Luther Márton Kis Kátéja, Luther Kiadó, Bp., 2003., 20-21. o. / Heidelbergi Káté (hitvallási iratok), Kálvin Kiadó, Bp., 2006., 71-72 o. / Kat. Egyház Katekizmusa (KEK; 2409§), online változat.