2022. április 20., szerda

Dsida Jenő: Nagycsütörtök című versének egybevetése az evangéliumokkal

Online előadás írott változata, amit a szekszárdiaknak tartottam 2022. 04. 14-én Gyergyószentmiklósról

Szeretettel köszöntelek mindannyiotokat! Meghirdetett online előadássorozatunknak az utolsó előadásához érkeztünk el, melynek címe:

Dsida Jenő: Nagycsütörtök című versének egybevetése az evangéliumokkal

A vers elemzés előtt a bevezetőben elmondom nektek azt, hogy ezzel a verssel 17-18 évesen találkoztam több mint 30 évvel ezelőtt Gyulafehérváron a katolikus kis szemináriumban magyar órákon. Ugyanis kiváló magyar paptanárunk volt, Isten nyugtassa őt, Simpf Jánosnak hívták. Ő, mint képzett tanárunk és minket nagyon szerető nevelőnk részletesen beavatott bennünket a magyar irodalom rejtelmeibe és annak szépségeiből valamennyi óráján egy-egy igaz gyöngyöt hozott elő. Kronológiai sorrendben átvettük vele a magyar irodalom összes fontos íróját és költőjét, rövid életrajzokkal, és a jelentősebb műveik elemzését is megkaptuk tőle szóban és írásban pedig az erdélyi katolikus papság számára írt akkor kiválóságnak számító jegyzet formájában. Ezt a jegyzetet is fellapoztam, amikor erre az előadásra készültem.

Emlékeztem Dsida Jenőnek erre a Nagycsütörtök című versére, Jézusnak a Gecsemáné-kertben történt vérrel való verejtékezése miatt is, valamint a kocsárdi állomáson való várakozása miatt is, ugyanis annak idején én is többször átszálltam ezen az erdélyi, vasúti csomóponton és volt alkalmam nekem is várakozni egyik vonattól a másikig. Most hazafelé jövet is átutaztunk autóval Székely-Kocsárdon, és már lélekben készültem erre a mostani az alkalomra autóvezetés közben is.

Viszont Dsida Jenő életének minden részletére nem emlékeztem. Ahogy elkezdtem újra olvasni az életének fontosabb állomásait megdöbbentett néhány dolog, ami szerintem a költő élete és a Nagycsütörtök című verse között párhuzamként fennállhat és érdemesnek tartom megemlíteni.

Az első dolog, ami megdöbbentett, hogy a költő igen fiatalon halt meg, 32 éves korában szívbajban, (1907-től 1938-ig), és ehhez a rövid életúthoz képest kiemelkedőt alkotott, mert a két világháború közötti erdélyi magyar irodalomnak az egyik legnagyobb tehetségének tartják a versei alapján.

Ez a 32 éves életidő nagyok közel áll Krisztus Urunknak a 33 életévéhez, amely során a Megváltónk tökéletesen véghez vitte a megváltás nagy művét. Mire elég 32 év? Petőfinek 26 év jutott, és mégis a legnagyobb magyar költőként tartják számon.

A másik mozzanat, ami Dsida Jenő az életéből felhívta a figyelmemet az az, hogy mindössze két évet élt házasságban nagy szerelmével és feleségével Imbery Melindával 1937 és 38 között. Ismét felteszem a kérdést: Mire elég ez a két esztendő? Ha a verseit és az életművét szemléljük, úgy tűnik a számomra, hogy bizony jól gazdálkodott a reá bízott költői és írói tehetségével. Jól felhasználta az időt és kamatoztatta a talentumait.

16 éves korától 20 éves koráig Benedek Elek erdélyi meseíró segítette és pártfogolta a fiatal Jenőt, majdnem úgy, mint unokáját, hogy mint ifjú tollforgató és pályakezdő felnőjön a költői hivatásának magaslatára. Ebben az időben jelent meg a „Cimbora” című folyóiratban a legtöbb verse és műfordítása. Ebből az írói kapcsolatból is láthatjuk, hogy mennyire fontos, hogy az idősebb, tapasztaltabb író, szerkesztő segítse, tanácsolja és bátorítsa a fiatalabbat. Jenő pedig elfogadta a munkának a rá eső részét. Nem az irigység, a gőg vagy a vetekedés határozta meg akkor az erdélyi magyar irodalmi életet, hanem az összetartozási érzés, a közös írói felelősség az elszakadt országrészért Trianon után. Bizonyára ez a kissebségi lét is meghatározó eleme volt annak, hogy az Erdélyi Helikon írói nem rekedtek meg az idősebb nemzedék felsőbbrendűségi tudatánál, hanem örömmel és várakozással adtak helyet az ifjabb költő és író nemzedéknek is. Ezekhez az ifjabb munkatársakhoz tartozott Dsida Jenő is, mint a második helikoni nemzedék egyik jeles tagja.

Meghívást kapott báró Kemény Jánostól a Maros-Vécs-i kastélyába, aki többször vendégül látta az akkori erdélyi írók és költők színe javát, köztük Tamási Áront az Ábel trilógia szerzőjét, Áprily Lajost, Reményik Sándor papköltőt, Tompa Lászlót, Bartalis Jánost, Bánffy Miklóst, Kuncz Aladárt, Wass Alberetet, Szemlér Ferencet, Kacsó Sándort, hogy csak néhányat említsek közülük. A találkozók 1926-tól szerveződtek. …. 1936-ban - két évvel halála előtt - meghívták erre a találkozóra Dsida Jenőt is. Dsida Jenő, Szemlér Ferenccel, Kiss Jenővel és Asztalos Istvánnal és Balázs Ferenccel együtt a fiatalabb író-költő nemzedékhez tartozott. Ekkor Dsida Jenő már befutott, ismert erdélyi költő volt,

-         -  mivel tudtak arról, hogy 1928-ben már megjelent a Leselkedő magány című verseskötete,

-          1933-ban jelent meg a Nagycsütörtök című verses kötete, amelyben a Nagycsütörtök című verse miatt kapta a kötet is ezt a címet. Ezzel is érzékeltetni akarta a költő, hogy Krisztus kínszenvedésének a Gecsemáni kertjében lejátszódott egykori eseménye és a saját mondanivalója szorosan összetartozik.

-          - végül pedig csak halála után 1938-ban jelenhetett meg az Angyalok citeráján című kötete.

A harmadik tényező, ami megdöbbentett Dsida Jenővel kapcsolatban, hogy megírta a "Sírfelirat" című versét, ami a saját sírfelirata lett, és úgy tudom, hogy saját sírfeliratának is szánta. Tehát megírta a saját sírfeliratát 1935 júliusában közel három évvel a halála előtt. Tudta, érzete, hogy gyengélkedik, hogy szívbajban szenved, ezért költészetére is rávetül kissé ez a melankólia, a szomorúság, a fájdalom érzése, ami a Nagycsütörtök című verésben is tetten érhető. Egyébként nem csak ez az egyetlen tényező, ami végig jelen van a verseiben, mert nagyon szereti a természet világát is, különösen az erdélyi tájat és ezen belül, a kolozsvári hegyeket, dombokat, fákat, virágokat. És az őszinte szerelem hangja is szép madárdalként él és lüktet a feleségéhez írt verseiben. Általában ez a három tényező hatja át Dsidának a költészetét, az igaz szerelem, a természet iránti rajongás és a melankólia, amelyben itt-ott megjelenik a haláltól való félelem is.

Dsida Jenőnek a Nagycsütörtök című verse mellett van egy másik verse is, amelynek címe hasonló és a témájában is rokonságot mutat ezzel a versével. Ez a „Nagycsütörtökön” című verse.

Az elemzéshez felolvasom mind a két verset, először a mai témánkat, majd a Nagycsütörtökön című versét is.

Nagycsütörtök ….. (1933-ban jelent meg)

Most pedig felolvasom a Nagycsütörtökön című versét is. …

Mit gondoltok melyiket írta előbb? Melyik az előzmény és melyik a következmény?

Először a Nagycsütörtökön című versét írta meg, amelyben Krisztus kínszenvedésének az Olajfák hegyi jelenetét mutatja be. Nyilvánvalóan Dsida Jenő ezt az evangéliumokból ismerte. Ő mélyen hívő katolikus volt. Bizonyára édesapjának a példája is hatott rá, mivel az édesapja (Dsida Aladár) miután leszerelt a monarchia hadseregéből, azt követően az erdélyi Római Katolikus Státusz tisztviselője lett. A Státusz viszont nagyobb felelősség érzést adhatott az apának a katolikus egyház dolgai és ügyei iránt, mivel annak tisztségviselői hosszú ideig képviselték az erdélyi protestantizmussal szemben és amellett a katolikus egyháznak és híveinek érdekeit. Elképzelhető, hogy az apa példája is nyomhatott a latba, de sokkal inkább az Oljafák hegyén szenvedő Krisztus, aki megragadta a fiatal Dsidának a lelkét, miközben olvasta az evangéliumot vagy elmélkedett arról. Hiszen mindkét verse erről tanúskodik.

A Nagycsütörtökön című versben Dsida Jenő Krisztus helyére képzeli magát és igyekszik átélni valamit a megváltó szenvedéseiből.  A kiszolgáltatottság és a teljes elhagyatottság érzése keríti hatalmába. Azt nem tudjuk, hogy a költő megértette-e, hogy Krisztus ezt a teljes elhagyatottságot önként vállalta minden ember megváltásáért? Azt viszont látja a költő, hogy akik a bűnnel azonosultak és Jézus ellen jönnek, azok „sátánarcúak”, mert így írt erről:

Júdás után, által az erdőn

sátánarcú fáklyások jönnek.

Mit gondoltok, a második szakaszból melyik két-három szó a leghangsúlyosabb ebben a versben? = a „mégis egyedül maradtam”

A vers végén is ez a teljes egyedüllét és kiszolgáltatottság érzése erősödik fel: „holnap megölnek engem!

        és ti alusztok, mélyen alusztok!”

Mindkét mondatrész végén felkiáltójel van, a szenvedő Megváltó a tanítványai lelkébe kiált, akiket testvéreinek, tanítványainak szólít.

Tehát mindent megtettem értetek és ti alusztok, most a nehéz órában senki sincs velem, egyedül vagyok a sátán arcú fáklyásokkal szemben. Nyilvánvalóan ez az alvás nemcsak szó szerinti alvást jelent, hanem átvitt értelemben is igaz.

A tanítványok nem értették, hogy Krisztusnak miért kell szenvednie és megöletnie, Jézus hiába mondta nekik több alkalommal is, hogy most felmegyünk Jeruzsálembe, és az Emberfiát a bűnösök kezére adják, a főpapok kiszolgáltatják a pogányoknak, megölik, de harmadnapra feltámad”. Ez szó szerint többször is benne van az evangéliumokban, de a tanítványok nem akartak erről hallani, mert Izrael királyságát várták Krisztustól és nem azt, hogy meghaljon értük. Lelkükben nem voltak készen sem az imádságra sem a virrasztásra, ezért szó szerint is elaludtak a Gecsemáné-kertben, amikor Jézus vérrel verítékezett és haláltusát vívott.

A Nagycsütörtökön című versében a költő lelkében egy vád fogalmazódik meg, hogy ’én bár mindent megtettem értetek, mégis egyedül maradtam’, holnap megölnek engem és ti alusztok, mélyen alusztok! Ezért ez a verse nem lehet csúcspont, mert Krisztus lelkében nem volt vád, hanem inkább kérlelés volt, vágyakozott arra, hogy vele imádkozzanak és aggódott a tanítványaiért, hogy ha nem imádkoznak, el fognak bukni a kísértések és megpróbáltatások között. Dsida Jenő is érezte, hogy ez a téma még nem forrott ki benne és nemsokkal később ismét elővette a témát, de most már nemcsak elővette a témát, hanem az egészet magára vette azt. Egy konkrét élethelyzetben, a kocsárdi állomás váróteremben volt erre alkalma, mert hat órát várt a csatlakozásra, mint ahogyan Krisztus is hat órát függött a kereszten nagypénteken. Tudjuk azt, hogy a nagypéntek már nagycsütörtök este elkezdődik. Krisztus nagypénteki kínszenvedése tehát elővételeződik egy estével korábban, mert az utolsó vacsora után már elkezdődött a Gecsemáné-kertben, ahol vérrel verítékezett és haláltusát vívott. Ez a haláltusa a mi bűneink magára vétele miatt volt (Ézsaiás 53, 5-8.11-12), emiatt kellett átélnie a mennyei Atyától való teljese elhagyatottságot.

A Nagycsütörtök című versében Dsida Jenő valamit átérez Krisztus szenvedéseinek mélységeiből, már nincs a lelkében vád, csak vágyakozás, ahogyan ez Jézus esetében is volt:

„szerettem volna néhány szót váltani jó, meghitt emberekkel” – szerettem volna, de nem történt meg, mert a tanítványok mind aludtak. A kocsárdi állomáson várakozó költő az elfáradt, elaludt székely utazókban az alvó tanítványokat látja.

Mi az erdélyi költő hivatása a két világháború között?

A költő sorsa, feladata, hogy vállalja Istentől kapott hívatását a népéért, népe felemeléséért, hogy szolgálja, tanítsa, nemesítse őket a verseivel, írásaival, gondolataival és erre nap mint nap odaszánja magát hűségesen. És így próbálja Krisztust követni. Azok, viszont, akikért odaszánta magát, azok mind alszanak, semmit nem érzékelnek a költő szenvedéseiből és nem is értékelik azt.

Testem törött volt és nehéz a lelkem” – ez már Dsida Jenő, aki, mint költő részesedik Krisztus szenvedéseiből. Krisztus minden ember megváltásáért, üdvösségéért szenvedett és halt meg. A költő pedig menedéket keres Krisztus szenvedésében, hogy saját Istentől kapott hivatását teljesíteni tudja. Ő is a népének felemelését, nemesítését szolgálja, így valamilyen módon Krisztus társa lesz ebben a szolgálatában. Ezen felül láthatóan hitt is Jézusban, így maga Krisztus az, aki magához vonzotta őt.

A másik versében a sátánarcú fáklyások jöttek, ebben a Nagycsütörtök című versében pedig: „mozdonyok zörögtek, a sűrű füst, mint roppant denevérszárny, legyintett arcul”.

De a Nagycsütörtökön című vesében is ott van a fokozás hatása, először csak tömöttsorú fáklyások jönnek, néhány lépés után viszont felismerhető, hogy ezek a fáklyások sátánarcúak.

A Nagycsütörtök című versében is mélyül a krisztusi fájdalom és félelem érzése. Először: „sors elől szökve, mégis szembe sorssal s finom ideggel érzi messziről nyomán lopódzó ellenségeit”. Néhány sorral lejjebb már ezt olvastuk az előbb:

„Tompa borzalom fogott el, mély állati félelem.” = Szembe nézni a halállal bizonyára soha senkinek nem volt könnyű, de közülünk Krisztusnak volt a legnehezebb, aki a bűneinkért járó végső büntetés borzalmát szenvedte el, ami a második halál volt a kereszten. Az Úr Jézus Krisztus ezt is vállalta, hogy minket megváltson és üdvözítsen, azokat, akik hisznek benne, elfogadják az ő hatalmas értékű áldozatát, ennek nyomán megbánják és megvallják bűneiket és igénylik azt, hogy Krisztus legyen az úr és a király az életükben!

Jézus azt ígérte, hogy „amikor felemeltetem a földről, én mindeneket magamhoz vonzok”. Láthatjuk, hogy aki olvas Jézus Krisztus szenvedéseiről az megért valamit az Isten iránta való szeretetéből és megért valamit abból is, hogy mit jelent Krisztus munkatársa lenni ebben a földi életben.

Dsida Jenőt is magához vonta a szenvedő Jézus. A költőnek a saját betegsége, szenvedése és a haláltól való félelme fogódzó pontra talált a szenvedő, vérrel verejtékező Krisztusban. Krisztussal együtt vállalta, hogy szembe néz a saját elmúlásával, és azzal is, hogy teljesen egyedül maradt a költői hivatásának súlya alatt. Amilyen csomópont volt a kocsárdi vasútállomás az átutazók számára, hasonló módon találkozási pont lett a szenvedő Krisztus is a betegségével küszködő Dsida Jenő számára.

 Ez valóban Krisztus szenvedéséből való egyfajta részesedés. Mert ebben a versében nem Krisztus az, aki vérrel verejtékezik, hanem a költő éli át, hogy

„Kövér csöppek indultak homlokomról

s végigcsurogtak gyűrött arcomon.”

A költő az, aki már nem vádol, nem kiált oda az alvó székelyeknek, hanem vállalja a neki szánt egyfajta krisztusi sorsot. Tény, hogy tudatos vállalásról van szó, mert nemcsak a versét írta meg „Nagycsütörtök” címmel, hanem az egész verses kötetének ezt a címet adta, és ezzel az olvasótáborának is üzenni akart. Ebből is kitűnik, hogy tudatosan vállalt krisztusi szenvedésről, élethivatásról van szó, olyanról, amelyre, mint költő és erdélyi katolikus hívő ember meghívást kapott és amire végül is igent tudott mondani.

Még halálos ágyán is a felségének diktálta az utolsó versét a kolozsvári zsidó kórházban, melynek címe „Azrael árnyékában”. A versben Azrael a halált jelképezi.

Fehér haldokló koldusok.

Azrael szárnya megsuhog,

s nyomában, mint a tinta, foly

ezer puha, meleg bagoly.

 

Síró, piciny, beteg hitem

eldédelgetem szelíden,

de amikor elszenderül,

úgy itt maradok egyedül.

 

Húsvétra készülnek talán,

csengő cseng barikák nyakán.

Itt süt, pirit, pofoz, gyaláz

a láz, a láz, a láz, aláz.

Reszketve sárgul a kezem.

Bibliára emlékezem.

Ecetet iszom untalan,

lándzsa döfi át oldalam.

Ezüst harang. Folyik a könny.

Mögötte jön a hűs közöny.

A szem sötét, semmit se lát.

Aludni ötszáz éven át.

… Aludni ötszáz éven át.

A „Leselkedő magány” volt az első verses kötetének a címe, amelyben a magány érzése felcsendül és megmarad egész munkásságán át valamilyen módon az utolsó verséig. Ez az egyedüllét egész életében megmaradt valamilyen módon a költő lelkének mélyén és utat készített Krisztusnak.

Simpf János egykori osztályfőnököm, paptanár és költő ezt írta ezzel a verssel kapcsolatban:

„Hogy Dsida mennyire igazi költő volt és milyen komolyan vette költői hivatását, mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy még a halálos ágyon, élete utolsó pillanataiban is „születtek” benne versek. Tehetségének utolsó csöppjeit is itt akarta hagyni nekünk. Semmit sem akart abból a szépségből, nagyságból magával vinni, amit az Isten azért adott neki, hogy azt velünk közölje…” 

Még annyit tennék hozzá, hogy Dsidának az utolsó verse a nagypénteki kereszthalált jeleníti meg egyes szám első személyben. Tehát nemcsak arról van szó, hogy Dsidának, mint több más magyar költőnek voltak istenes versei, hanem arról van szó, hogy Dsida Jenő élete és üzenete össze fonódott a szenvedő Krisztussal és még az utolsó versében is ebben talál vigaszt és menedéket.

Bátran tekinthetjük tehát eszmeileg és lelkileg is egymásra épülő versnek ezt a három versét: a Nagycsütörtökön című versében még csak Krisztus szenvedéséről elmélkedik. A következő verse és verseskötetének címe a Nagycsütörtök, ebben már a költő krisztusi szenvedésekben részesedik és ez a lelki, eszmei vonal folytatódik és teljesedik ki a halála előtti percekben, amikor a feleségének lediktálja az „Azrael árnyékában” című utolsó versét.

Nagycsütörtök és nagypéntek egymásra épül, szorosan egymáshoz tartozik Krisztus kínszenvedés történetében. A költőnek a népért vállalt felelőssége és szolgálata a megváltó és szenvedő Krisztussal együtt válik teljessé és ebben nyeri el végső értelmét és jelentőségét. 


A két elemzett Dsida vers:


Dsida Jenő: Nagycsütörtök

Nem volt csatlakozás. Hat óra késést
jeleztek és a fullatag sötétben
hat órát üldögéltem a kocsárdi
váróteremben, nagycsütörtökön.
Testem törött volt és nehéz a lelkem,
mint ki sötétben titkos útnak indult,
végzetes földön csillagok szavára,
sors elől szökve, mégis szembe sorssal
s finom ideggel érzi messziről
nyomán lopódzó ellenségeit.
Az ablakon túl mozdonyok zörögtek,
a sűrű füst, mint roppant denevérszárny,
legyintett arcul. Tompa borzalom
fogott el, mély állati félelem.
Körülnéztem: szerettem volna néhány
szót váltani jó, meghitt emberekkel,
de nyirkos éj volt és hideg sötét volt,
Péter aludt, János aludt, Jakab
aludt, Máté aludt és mind aludtak...
Kövér csöppek indultak homlokomról
s végigcsurogtak gyűrött arcomon.


Dsida Jenő: Nagycsütörtökön

A szél suhogva borzong
az olajfa-lombokon.
A kanyargós úton, által az erdőn
tömöttsorú fáklyások jönnek.
 
Testemet ételül adtam,
véremet italul adtam,
könnyel mostam meg lábaitokat;
Mégis egyedül maradtam.
 
Hajnal-derengés borzong
a sötét lombokon.
Judás után, által az erdőn
sátánarcú fáklyások jönnek.
 
Testvéreim, tanítványaim!
Égignyúló kemény kereszten
holnap megölnek engem!
És ti alusztok, mélyen alusztok!

Köszönöm szépen a figyelmet! P. R.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése