2012. augusztus 18., szombat

A tízedik parancsolat: „És ne kívánd …” (MTörv 5,21; Kiv 20,17)


A Katolikus Egyház Katekizmusa a tizedik parancsolatot két parancsolatra bontja, a kilencedikre és a tizedikre, mivel a középkori egyház a második parancsolatot (vö. Kiv 20,4-6; MTörv 5,8-10) törölte, így a kívánság parancsolatának két részre osztásával meg van szám szerint is a tíz. A tizedik parancsolat eredeti egységéről közvetve tanúskodik a katekizmus, amikor a Kivonulás könyvéből pontosan idézi azt: „Ne kívánd el felebarátod házát, ne kívánd el felebarátod feleségét (házastársát), sem szolgáját, sem szolgálólányát, sem szarvasmarháját, sem szamarát, sem más egyebet, ami az övé (Kiv 20,17; Szt. István Társulat ford.).” A katekizmusban a továbbiakban még ezeket olvashatjuk: „A katolikus hitoktatás hagyományát követve a kilencedik parancsolat a test kívánságát tiltja; a tizedik mások javainak megkívánását (vö. KEK, 1514§; 489. o. ). … A tizedik parancsolat kifejti vagy kiteljesíti a kilencediket, amely a test bujaságára vonatkozik. Megtiltja mások javainak megkívánását … A tizedik parancsolat a szív szándékán nyugszik; összefoglalja a kilencedik parancsolattal együtt a törvény minden előírását (vö. KEK, 2534§; 493. o.).”
A fenti megfogalmazás tükrözi a kívánság parancsolatának egységét és isteni kézjegyét, mert a tizedik parancsolat, mint egy összefoglalja mind a tíz parancsolatot és arra mutat rá, hogy az összes bűn gyökere a bűnös kívánságban van (vö. Mt 5,28; 15,19-20). És tanúskodik arról is, hogy nem isteni rendelkezés nyomán változtattak az Úr tízparancsolatán, hanem a „hagyományt követve” (vö. KEK, 1514§; 489. o.).
Luther Kis Kátéja követi a katolikus egyház számozását, szintén két részre osztja a kívánság parancsolatát: IX. p.: „Istent félnünk és szeretnünk kell, hogy felebarátunk házára vagy örökségére álnokul ne törekedjünk, sem a jogosság látszatával azokat meg ne szerezzük, hanem segítsük és támogassuk, hogy azokat megtarthassa. A kilencedik parancsolat a törvényes rendet védi, s a magunkéval való megelégedésre kötelez.” X. p.: „Istent félnünk és szeretnünk kell, hogy felebarátunk feleségét, háza népét vagy barmát tőle el ne idegenítsük, erőszakkal el ne vonjuk, vagy hűtlenségre ne csábítsuk, hanem arra intsük őket, hogy nála megmaradjanak, és teljesítsék kötelességüket. A tizedik parancsolat az emberi közösséget védi, és hűségre és megbízhatóságra kötelez (Kis Káté, 22-23.o.).” A Heidelbergi Káté (bővebb változata) a tizedeik parancsolatot a Biblia értelem szerinti számozása szerint közli, és többek között ezt írja: „Mit kíván meg a tizedik parancsolat? = Azt, hogy soha még a legcsekélyebb kívánság vagy gondolat se támadjon fel szívünkben Istennek egy parancsolata ellen sem, hanem állandóan gyűlöljünk minden bűnt és szeressük azt, ami Isten akaratával egyező (Heidelbergi Káté, 72-73. o.).” A zsidóknál mind a mai napig hiánytalanul és pontosan meg van a tízparancsolat minden rendelkezése. A felosztás annyiban tér el a keresztény felekezetek számozástól, hogy ők a tíz parancsolat előtti bevezető mondatot az első parancsolatként veszik (vö. Kiv 20,2), az idegen istenek és a képek imádatának és tiszteletének a tilalmát viszont egyetlen parancsolatnak számítják, és a tizediket nem kettéosztva, hanem a maga helyén találjuk. Hogy ez miért van így, itt ebben az elemzésben most nem térhetek ki, de ha valaki egybeveti a bevezető mondatot a „semá Jiszráel” (=Halld Izrael) kezdetű minden napra szóló imával és parancsolattal (vö. MTörv 6,4-5), és a zsidó nép történetének a fogság előtti bálványimádásra való hajlandóságával, akkor az összefüggést meg fogja érteni. 
Álljon most végre itt a Második Törvénykönyvből a tizedik parancsolat úgy, ahogyan a Károli fordításban megtaláljuk: „És ne kívánd a te felebarátodnak feleségét; és ne áhítsd a te felebarátodnak házát, szántóföldjét; se szolgáját, se szolgálólányát, se ökrét, se szamarát és semmit, ami a te felebarátodé (5Móz 5,21).” Talán ez a kívánság parancsolata az, amelyet a legtöbbször áthágunk nap, mint nap. Bár nincsen olyan ember, aki csupán a saját akaraterejéből meg tudná tartani, az Újszövetségben mégis érvényben van (vö. Róm 7,7), sőt az Újszövetségi Szentírásban többféle összefüggésben is megtaláljuk.
Felvetődik a kérdés, hogy mi a baj a kívánsággal, ami mindenkiben olyan mélyen benne gyökerezik? Az ember vágyakozó, kívánó lény, különböző vágyak hajtják, és azt tapasztaljuk, hogy ezt a legtöbb ember természetesnek tartja. Az Isten igéje azonban az emberi szív indítékait is feltárja, és rámutat arra, hogy az ősbűn következtében és ennek eredményeként „a halál minden emberre átment, mert mindenki vétkezett” (vö. Róm 5,12). Így minden ember olyan hajlandóságokkal jön erre a világra, amelyek kezdetben az ősbűn előtt nem voltak az ember sajátjai. A bűn következtében megromlott az emberi természetünk (vö. Róm 7,22-24), és ennek következtében olyan dolgokra vágyakozunk, amelyek az emberi szívet elfordítják az élő Istentől, sőt annak a rabjává teszik, amire az ember vágyakozik. A Szentírás igéi nélkül az ember észre sem veszi, és megromlik, mint a befőtt, mert természetesnek veszi, hogy úgy éljen, ahogyan a vágyai diktálják. Így minden parancsolatot, intést a szabadsága korlátozásaként él meg, és a zsigereiben tiltakozik, hogy ebbe valaki nehogy beavatkozzon, és hagyják őt békén. Ma ez az általános és ki nem mondott jelmondat: „Egyszer élünk, és lehetőleg éljünk jól, és ha lehet, akkor még jobban.” Ebbe bőven belefér a különböző élvezetek keresése, a vagyon és kényelmes élet utáni hajsza, és nem áll messze a hatalom iránti igény sem. Pedig János apostol ezt írja: „Mert mindaz, ami a világban van, a test kívánsága, a szemek kívánsága, és az élet kevélysége nem az Atyától van, hanem a világból. De a világ elmúlik, és annak kívánsága; csak aki az Isten akaratát cselekszi, az marad meg örökre (1Jn 2,16-17).”
A bűn elkövetésével a Sátán rabul ejtette az embert, és rabul ejti ma is. Ezért minden ember Megváltóra és megváltásra szorul. Jézus Krisztus helyettes áldozati halálába vetett személyes hit és mély bűnbánat nélkül nincsen szabadulás senki számára. Az ember bűnre csábításával a Sátán a saját romlott természetét sütötte az ember jellemébe. Ő volt az, akiben megszületett az irigység Krisztussal szemben, egyszerűen Krisztus helyére pályázott a mennyben, de a szeretet törvényének és a tízparancsolatnak a figyelembe vétele nélkül. Amíg a Teremtőnk minden teremtményének a szolgája lett, és Krisztus minden ember megmentéséért az örök isteni életét tette le, addig a Sátán zsarnoki módon akar úr lenni az egész világ fölött (vö. Iz 14,12-15; Ez 28,14-17a.19; Mt 4,8-9). Mivel az emberi természetünk a bűn következtében megromlott, az Isten és az ember közé beférkőzött a bizalmatlanság, és az ember alapvetően önző lény lett, a Szentlélek szívünkbe költözése nélkül sosem tudnánk emberhez méltó életet élni, sem az isteni természet részeseivé válni. Csak Jézus Krisztus által válhatunk szabadokká saját önző, romlásba taszító vágyainkkal szemben: „Azért ha a Fiú megszabadít titeket, valósággal szabadok lesztek (Jn 8,36).” Ez azt jelenti, hogy az ember nem akkor lesz szabaddá, hogy ha azt teheti végre, amit akar, s amit a szíve diktál, hanem akkor, hogy ha saját önző vágyaival szemben az Isten akaratát cselekszi. Ehhez azonban jobban kell bíznia Istenben, mint saját magában. Jobban kell bíznia az Isten igéjében, mint emberi és egyházi hatalmakban, méltóságokban. Az idáig vezető út és döntés senki számára nem könnyű, de szép és minden lemondást, elszakadást megér. És ez még csak az út kezdete, mert bár a megigazulás egy pillanat műve, de a megszentelődés egy egész életen át tartó küzdelem eredménye kell, hogy legyen a hívő ember életében.
Aki ezeket mind fontolóra veszi, és hozzáadja még az Isten szavának biztos ígéreteit, - az igazak feltámadását és az örök életet, valamit az újjáteremtett Föld szépségét és csodás voltát, ami az Isten gyermekeinek öröksége lesz, - az az ember már nem akarja táplálni a testét a kívánságokra (vö. Róm 13,13-14). Nem enged a bűn kívánságainak, nem engedi, hogy az uralkodjék fölötte, hanem naponta odaszánja magát az Istennek és tagjait az igazság fegyvereiül a mindenhatónak (vö. Róm 6,11-13). Az Istennek van hatalma arra, hogy minden pillanatban megadja azt a természetfölötti segítséget, amelyre a hívő embernek szüksége van, ahhoz, hogy győzni tudjon a saját önzésre hajló kívánságai fölött és az Isten akaratát választhassa. Ez nem megy máról holnapra, de ha az Istennek van türelme velünk szemben (vö. 2Pt 3,9), akkor mi is legyünk türelmesek önmagunk iránt és azok iránt, akik még bukdácsolnak, de szeretnének úgy élni, ahogyan a jó Isten kéri tőlük.
Salamon, Izrael királya minden idők legbölcsebb embere volt. Azt írja, hogy „az ember kívánsága be nem telik” (Préd 6,7). Ha valaki valamit elért az életben, még többet akar, de csak azért, hogy utána még többet akarjon, s közben észre sem veszi, hogy emberségében mennyire elcsökevényesedik. Sok házasság ment emiatt szét, és sok vállalkozás és barátság jutott már a tönk szélére. És az ember sehogyan sem érti, hogy a másik, akit annyira szeretett, hogyan juthatott idáig. Salamon uralkodása kezdetén Istentől kapott bölcsességet, amit ő sajnos igen sok feleséggel és számtalan ágyassal egészített ki. Minden élvezetben, pompában, tiszteletben és kényelemben része volt. Így ír erről életének utolsó szakaszában, miután mély bűnbánatra jutott: „Gyűjtöttem ezüstöt és aranyat is: királyok és tartományok kincsét. Szereztem énekeseket, énekesnőket, és ami a férfiakat gyönyörködteti: szép nőket. Naggyá lettem, és felülmúltam mindazokat, akik elődeim voltak Jeruzsálemben. De megmaradt a bölcsességem is. Nem tagadtam meg magamtól semmit, amit megkívánt a szemem. Nem vontam meg szívemtől semmi örömöt, hanem szívből örültem mindannak, amit fáradsággal szereztem, hiszen ez volt a hasznom minden fáradozásomból. De amikor szemügyre vettem minden művemet, amit kezemmel alkottam, és fáradozásomat, ahogyan fáradozva dolgoztam, kitűnt, hogy mindaz hiábavalóság és hasztalan erőlködés; nincs semmi haszna a nap alatt (Préd 2,8-11).” A királynak az Istentől kapott bölcsessége megmutatta, hogy mindez hiábavalóság és „a léleknek gyötrelme” (Károli), és nem tette ez őt boldoggá, sőt ellenkezőleg: „és nincsen annak semmi haszna a nap alatt”.
A hívő ember gyakran érzi úgy, hogy semmivel sem jobb a nem hívőnél. Mindketten megváltásra és Megváltóra szorulnak. Az alapvető különbség mégis abban van, hogy a Krisztusban bízó ember megragadja Isten szavát és ígéreteit, és nem akar abban az állapotban maradni, amiben van, így Isten kegyelméből békessége lesz, míg a nem hívő ember ezzel nem foglalkozik és így a pusztulás útján marad. Kedves olvasó! Te melyik csoportba szeretnél tartozni: Krisztus táborához, vagy ahhoz a táborhoz, amelyik önfeledten az örök halál felé menetel? „Széles az út, amelyik a pusztulásba vezet, és sokan járnak rajta, de keskeny az út, amelyik az életre visz, és kevesen találják meg azt” – mondta Jézus. Ezért aki Krisztushoz tartozik, mindent megtesz, hogy kikerülje a romlottságot, amely a kívánságban van e világon (vö. 2Pt 1,4), és az élő Istent keresi, hogy a Szentlélek benne lakozása által tiszta vágyai legyenek, amelyek megnemesítik a jellemét és Krisztushoz hasonlóvá teszik őt. A hívő ember naponta meríteni akar az élet vizéből, mert Krisztus azt ingyen adja, azoknak, akik keresik Őt (vö. Jel 22,17), ezért a zsoltárossal elmondhatja: „Amint a szarvas kívánkozik a forrás vizéhez, úgy kívánkozik lelkem tehozzád Istenem (Zsolt 42,2).” „Sóvárogva vágyakozik a lelkem az Úr udvaraiba. Szívem és testem ujjong az élő Isten után” (Zsolt 84,3; a kat. Szt. Jeromos ford. szerint).
A hívő ember számol a világmindenséget mozgató vetés és aratás törvényével, amely szerint: „amit az ember vet, azt aratja is; hiszen aki testének vet, a testből arat majd romlást, aki pedig a Léleknek vet, a Lélekből arat majd örök életet. Ne fáradjunk bele a jótettekbe, mert ha el nem lankadunk, annak idején majd aratni is fogunk” (Gal 6,7-9). „Mert a test törekvése (gondolata) halál, a Lélek törekvése (gondolata) pedig élet és békesség (Róm 8,6).” Itt a test kifejezés átvitt értelemben a megromlott emberi természetet jelenti, és nem az emberi testünk páratlan konstrukcióját. Azonban a testünk mégis az emberi természetünknek a hordozója, ezért a hívő ember oda akar figyelni, hogy ne az önző vágyai szerint éljen, hanem az Isten Lelkétől kapott indíttatásai és az Isten igéjének útmutatása szerint, mert a feltámadt Krisztus ígéretét tartja szem előtt: „Aki győz, megadom annak, hogy az én királyi székembe üljön velem, amint én is győztem és ültem az én Atyámmal az ő királyi székében (Jel 3,21).” Mindez nem érdekből, nem számításból, hanem egyedül Krisztus iránti viszont-szeretetből történhet, mert csak ennek a tiszta indítéknak van értéke Isten színe előtt.
A legfontosabbat a végére hagytam. Miért kell a hívő embernek az Isten kegyelmének erejével őrt állani a saját szívének (elméjének) ajtaja előtt, amikor abban a különböző kívánságok felébrednek? Azért, mert „mindenki kísértetik, amikor vonja és édesgeti a tulajdon kívánsága. Azután a kívánság megfoganván bűnt szül; a bűn pedig teljességre jutván halált nemz (Jak 1,14-15).” Pál apostol a megtérése után is még így kiált fel: „Ó én nyomorult (testileg-lelkileg elesett) ember. Kicsoda szabadít meg engem e halálnak testéből?” De a választ is azonnal megadja: „Hálát adok Istennek a mi Urunk Jézus Krisztus által” (Róm 7,24-25a; vö.: Jn 8,34-36; 15,5). 

Tisztelettel és szeretettel: Pongrácz Róbert,
katolikus és egy protestáns teológiát végzett öt gyerekes édesapa

Felhasznált irodalom: Ó- és Újszövetségi Szentírás a Neovulgáta alapján, Szt. Jeromos Kat. Bibliatársulat, Bp., 2002. / Biblia, Ószövetségi és Újszövetségi Szentírás, Szt. István Társulat, az Apostoli Szentszék Könyvkiadója, Bp., 2008. / Szent Biblia, fordította: Károli Gáspár, Bp., 2002. / Biblia, az Istennek az Ószövetségben és Újszövetségben adott kijelentése, Kálvin János Kiadó, Bp., 2004. / Dr. Luther Márton Kis Kátéja, Luther Kiadó, Bp., 2003., 22-23. o. / Heidelbergi Káté (hitvallási iratok), Kálvin Kiadó, Bp., 2006., 72-73. o. / Kat. Egyház Katekizmusa (KEK), Szt. István Társulat, Bp., 1994, 1514§ és 2534§.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése