2012. augusztus 14., kedd

Kilencedik parancsolat: „Ne tanúskodj hamisan felebarátod ellen!” (Kiv 20,16)


A Katolikus Katekizmus a tízparancsolat kilencedik parancsolatát a számozásában nyolcadik parancsolatként közli. Ebből egy részletet idézek az olvasó számára:
2464§: A nyolcadik parancsolat tiltja személyes kapcsolatainkban az igazság elferdítését. … 2465§: Az Ószövetség tanúsítja: Isten minden igazság forrása. Az Ő szava igazság. Az Ő törvénye igazság. ,,Nemzedékről nemzedékre tart a te igazságod (Zsolt 119,90)”. Mivel Isten az ,,Igazmondó'' (Róm 3,4), népének tagjai arra hivatottak, hogy az igazságban éljenek. 2466§: Jézus Krisztusban Isten igazsága teljes mértékben megnyilvánul. Ő, akit kegyelem és igazság tölti be, a „világ világossága” (Jn 8,32). Ő az igazság. Mindaz, aki hisz Őbenne, nem marad sötétségben. Jézus tanítványa megmarad az Ő beszédében, hogy megismerje az igazságot, mely megszabadít és megszentel. Jézust követni annyit jelent, mint az igazság Lelkéből élni, akit az Atya küld az Ő nevében, és aki bevezet a „teljes igazságba'' (Jn 16,13). Jézus tanítványainak az igazság föltétlen szeretetét tanítja: ,,A ti beszédetek legyen: az igen igen, a nem nem'' (Mt 5,37). 2467§: Az ember természete szerint az igazságra törekszik. Köteles tisztelni és tanúsítani az igazságot. ,,Méltóságuknak megfelelően az összes embert, mivel személy (...), a saját természete ösztökéli az igazság keresésére - ami erkölcsi kötelessége is -, elsősorban a vallás tekintetében. A megismert igazsághoz ragaszkodnia kell, és egész életét az igazság követelményei szerint kell berendeznie.'' 2478§: „A vakmerő ítélet elkerülése érdekében mindenkinek, amennyire csak lehet, jóhiszeműen kell értelmeznie felebarátja gondolatait, szavait és cselekedeteit: Abból kell kiindulnunk, hogy minden jámbor kereszténynek egy másik homályos állítását vagy véleményét inkább kell jól értenie, mint elítélnie. Ha semmiképpen nem tudja jól érteni, kérdezze meg a beszélő szándékát, és ha az helytelenül gondolna vagy értene valamit, jóságosan feddje meg; ha ez nem elegendő, próbáljon meg minden alkalmas eszközt, mellyel kijózanítható és megmenthető a tévedéstől.'' (vö. KEK: 2464§-2478§; online változat)
A fenti idézettel biblikus szempontból majdnem teljes egészében egyet tudok érteni, mert az Isten igéjének a tekintélyét erősíti (Jn 17,17), az Isten törvényéről kijelenti, hogy igazság (Zsolt 119,142 /Károli és Kálvin Kiadó fordítása szerint!), valamint helyesen fordítja a János evangéliumából a 8 fejezet 31-dik versét. Ez utóbbi szerint nem Jézus „tanítása” (amelybe a hagyományt is bele lehet érteni), hanem Jézus „beszéde”, „igéje” (görögül: en to logo) az, amiben meg kell maradni (vö. Mt 28,20; Jn 10,27-28.16), így leszünk Jézus tanítványai, és „az igazság szabadokká tesz” bennünket. Helyesen írja a katekizmus, hogy „a megismert igazsághoz ragaszkodni kell”, és hogy a hívő embernek az egész életét az igazság követelményének megfelelően kell berendeznie. Fenntartásom csak azzal van, hogy „az ember természete szerint az igazságra törekszik”. Ezzel szemben az a valóság, hogy a bűneset óta, az ember csak úgy tudja az Istentől felkínált jót választani, hogy az Úr ellenségeskedést támaszt benne a bűnnel szemben (vö. Ter 3,15), egyébként teljesen el van adva a bűnnek (vö. Róm 7,14.18.24.), és megváltásra, Megváltóra szorul (vö. Róm 7,25a; 8,1-2). Egy ember azért tudja az igazságot keresni, mert a Szentlélek készteti erre (vö. Jn 16,13;15,26; Ter 6,3: „Ne küzdjön az én Lelkem az emberért, mint egy 120 évig”).
Luther Márton Kis Kátéja röviden és frappánsan foglalja össze a kilencedik parancsolatot, amit a számozásban szintén nyolcadikként tár az olvasó elé: „Istent félnünk és szeretnünk kell, hogy felebarátunkat hazugságba ne keverjük, el ne áruljuk, háta mögött meg ne szóljuk, se rossz hírét ne költsük, hanem inkább mentsük, jót mondjunk róla, és mindent javára magyarázzunk. A nyolcadik parancsolat embertársaink becsületét védi és igazmondásra kötelez (Mt 5,33-37; Ef 4,25; Jak 4,11; 1Pt 4,8).”
 A Heidelbergi Káté a Biblia értelemszerinti számozását követi, és a kilencedik parancsolatról ezt írja: „Mit kíván a kilencedik parancsolat? - Azt, hogy senki ellen hamisan ne tanúskodjam, senkinek szavait el ne csavarjam, mást rágalmazó és gyalázó ne legyek, senkinek meghallgatása nélkül való és könnyelmű elítélésében részt ne vegyek; hanem mindenféle hazugságot és csalárdságot, mint az ördögnek tulajdon műveit, - hacsak Isten súlyos haragját magamra vonni nem akarom, - kerüljek; törvényes és minden más eljárásomban az igazságot szeressem, őszintén kimondjam és megvalljam; és felebarátom becsületét és jó hírnevét tehetségem szerint oltalmazzam és előmozdítsam.” (Heidelbergi Káté bővebb változata; 112. kérdés, és a hozzá tartozó igehelyek; 72.o.)
Láthatjuk, hogy a katekizmus és a káték összegzése nyomán is milyen széles területet ölel fel ez az isteni parancsolat. Ezek közül csak néhány szempont érintésére térhetek ki ebben az elemzésben. Mindenekelőtt hangsúlyoznom kell, hogy a „ne tégy hamis tanúbizonyságot felebarátod ellen” parancsolat az Újszövetségben is érvényben van. Pál apostol törvényszegésnek minősíti többek között az álnokságot, a besúgást, a rágalmazást. Akik pedig álnokságot szólnak, azokról azt írja, hogy „nyitott sír az ő torkuk” és „áspiskígyó van ajkaik alatt” (vö. Róm 1,29-30; 3,13). A Tituszhoz írott levélben továbbá felszólít arra, hogy „senkit ne szidalmazzunk” (vö. Tit 3,2); és határozottan kijelenti, hogy „sem tolvajok, sem kapzsik, sem iszákosak, sem átkozódók (szidalmazók /Károli), sem rablók nem részesülnek Isten Országában” (1Kor 6,10). Az apostol még felszólít arra, hogy valósággal vetkőzzük le a hazugságot és szóljunk igazságot, mert a hívő emberek egymásnak tagjai Krisztusban (Ef 4,25). A hazudozást annyira meg lehet szokni, hogy valósággal le kell vetkőzni, meg kell szabadulni tőle, mint a szennyes ruhától.
Az Úr Jézus a Sátánról mondta azt, hogy „nem állott meg az igazságban, mert nincsen őbenne igazság. Mikor hazugságot szól, a sajátjából szól; mert hazug és a hazugság atyja” (vö. Jn 8,44). Mindez maga után vonja Krisztusnak azt a kijelentését, hogy „minden hazugoknak része a tűzzel és kénkővel égő tóban lesz, ami a második halál” (vö. Jel 21,8). Így a mennyei Jeruzsálemből kimarad mindaz, „aki szereti és szólja a hazugságot” (vö. Jel 22,14-15). Tudomásom szerint az Isten igéje egyetlen esetben engedi meg a hazugságot, akkor, hogy ha ártatlan emberi életek megmentése érdekében történik ez (pl: Józs 2,1-6), mivel az emberi élet nagyobb érték, mint az igazmondás. Ezt jó szem előtt tartani, hogy nehogy az őszinteség erényének a leple alatt gyilkosoknak adjon ki valaki ártatlan embereket. Erre többször volt már példa a történelem folyamán …
A másik ember megszólása, a róla való pletykálkodás, a valótlan dolgok állítása (a rágalmazás), egy-egy eset felnagyítása, kiszínezése annyira az emberek mindennapjainak a részévé vált, hogy szinte senkinek sem tűnik fel, hogy tulajdonképpen törvényszegésben élik az életüket, és bár látványos bűnöket nem követnek el, mégis ezzel kizárják magukat az Isten Országából. Péter apostol azt írja, hogy akik megízlelték már az Isten irántuk való jóságát, azok vetkőzzék le, vessék el maguktól az álnokságot, a képmutatást, az irigységet és minden rágalmazást, és mint most született csecsemők, tiszta, hamisítatlan tej után vágyakozzanak, hogy azon növekedjenek. Járuljanak (imában) Krisztushoz és élő kövekként épüljenek fel lelki házzá, szent papsággá (vö. 1Pt 2,9), hogy lelki áldozattal áldozzanak, amelyek kedvesek az Istennek (vö. 1Pt 2,1-5). Ilyen lelki áldozat például az, hogy Isten iránti szeretetből és engedelmességből befogom a számat, akkor, amikor az szükséges; nem pletykálkodom, nem túlzok, nem szépítem a dolgokat, nem hazudok, és nem rágalmazok, hogy tájékozottnak vagy jobbnak tűnjek fel az emberek előtt. A legtöbb ember azt gondolja, hogy miközben folyamatosan elítéli ezt az erkölcsileg süllyedő világot, aközben ő jobb színben tűnhet fel az emberek előtt. Pedig miközben folyton a bűntényekről beszél, azt szemléli, azt szemlélteti és lassan, de biztosan olyanná változik át, mint amit szemlél, és amiről beszél.
Az Úr igéje szerint „ha valaki beszédben nem vétkezik, az tökéletes ember, képes az egész testét megzabolázni” (Jak 3,2), de rögtön hozzáteszi: „a nyelv is tűz, a gonoszságnak összessége. Úgy van a nyelv a mi tagjaink között, hogy megszeplősíti (beszennyezi) az egész testet, és lángba borítja életünk folyását, maga is lángba boríttatván a gyehennától… A nyelvet az emberek közül senki sem szelídítheti meg; fékezhetetlen gonosz az, halálos méreggel teljes” (Jak 3,6.8). Ilyen pontos isteni diagnózis után az ember nem álltathatja önmagát. Azonban ugyanaz az isteni szó, amelyik leleplezi az ember szívének állapotát, egyúttal azt is kijelenti, hogy az utolsó időben minden népből erkölcsileg ki fog emelkedni a krisztushívőknek egy olyan csoportja, amelyik egyházi-emberi tanításokkal nem fertőzteti meg magát, hanem mint „szűz”, hűen követi Krisztust, a Bárányt, valahová megy. Ezek a Bárány vérének drága árán vétettek meg az emberek közül Istennek, és a Báránynak, és „az ő szájukban nem találtatott álnokság, mert az Istennek királyi széke előtt feddhetetlenek” (vö. Jel 14,4-5; Fil 2,15; 1Tessz 3,13). Ezeket a hívő embereket János apostol látomásban szemléli, mint az elővételezett jövendőt, amely során Krisztus az ő menyasszonyát, a végidő egyházát szeplő és ránc nélkülivé fogja tenni. Ez azt jelenti, hogy ez a hívő nép Isten kegyelméből megtartja a tíz parancsolatot, és a szeretet parancsának engedelmeskedve, - bár megpróbáltatások között, de végül mégis - tökéletességre fog jutni.
            Arra gondolok, hogy amint Ádám az Édenben az első rideg fuvallatot megérezte, vagy amint meglátta sárgulni az első falevelet, és lehullani a fáról, biztos lehetet volna abban, hogy Éva az ő tudta nélkül már evett a tiltott fa gyümölcséből, és ha ő maga is eszik, ettől kezdve mindenre és minden emberre a halál bélyege kerül (vö. Ter 2,17; Róm 5,12). A kígyó mögött álló bukott angyalfejedelem azt mondta: „Bizony nem haltok meg (Ter 3,4)”; ezzel ellentmondott az Isten szavának, és az ember és az Isten közé beverte a bizalmatlanság ékét. A bizalmatlanság éke sajnos ma is jól működik a kapcsolataink valamennyi területén. Ennek egyetlen ellenszere az Isten igéjébe, és mindenekelőtt a Jézus Krisztusba vetett hit: hogy amit Krisztus mondott, az rám is vonatkozik, azt nekem is mondta; amit tett, azt értem is tette, és hogy az Ő halála és feltámadása az én megváltásom érdekében is történt.
Hálámat kifejezhetem azzal, hogy hitből engedelmeskedem az ő parancsolatainak (vö. 1Jn 5,2-3) és az Isten örök erkölcsi törvényének (vö. 1Kor 7,19; Jel 12,17) úgy, hogy minden nap tőle kérem ehhez az erőt. Emiatt lehet, hogy lesznek anyagi veszteségeim, nem leszek annyira ismert, befolyásos ember, és kevesebb csalóka örömöt fogok kergetni az életben, de lesz békességem az Úrtól (vö. Jn 14,27) és ha mindvégig kitartok, akkor ingyen, kegyelemből Isten Országának az állandó polgára lehetek „nemsokára” a mennyben ezer évig (vö. Jel 20,4-6), és majd az újjáteremtett Földön is (vö. Mt 5,5; 2Pt 3,13; Jel 21,1-3).

Tisztelettel és szeretettel: Pongrácz Róbert,
katolikus és egy protestáns teológiát végzett öt gyerekes édesapa

Felhasznált irodalom: Ó- és Újszövetségi Szentírás a Neovulgáta alapján, Szt. Jeromos Kat. Bibliatársulat, Bp., 2002. / Biblia, Ószövetségi és Újszövetségi Szentírás, Szt. István Társulat, az Apostoli Szentszék Könyvkiadója, Bp., 2008. / Szent Biblia, fordította: Károli Gáspár, Bp., 2002. / Biblia, az Istennek az Ószövetségben és Újszövetségben adott kijelentése, Kálvin János Kiadó, Bp., 2004. / Dr. Luther Márton Kis Kátéja, Luther Kiadó, Bp., 2003., 21. o. / Heidelbergi Káté (hitvallási iratok), Kálvin Kiadó, Bp., 2006., 72 o. / Kat. Egyház Katekizmusa (KEK; 2464§-2478§), online változat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése